29-بهمن-1399, 22:43
(28-بهمن-1399, 15:34)خیشه نوشته: سلام عزیز.سلام برادر عزیز، الکلام الکلام. " اگر" اگر ثبوتی است نه اثباتی.
اقای عطار منش تقسیماتی را که مطرح کرد یکی این بود که در مقام بیان صرف ملازمه است. این که از محل بحث خارج است چرا که در اطلاق فرض این است که در مقام بیان هست. یا این که فرمود یک قسم این است که در مقام بیان انحصار جزا است. این هم از محل بحث خارج است زیرا خود این مقام قرینه بر عدم مفهوم است و بحث ما در جایی است که چنین قرائنی نباشد. میماند فسم اخیر که بنده هم در قسم اخیر عرض کردم مولای حکیمی که قانون جعل میکند و چیزی که باید از حیث رتبه موخر بیاید، مقدم میشود باید نکته داشته باشد که عرفا حصر نکته ای است که افاده شده است.
لذا این که اقای عطار منش میفرماید باید موردی بحث شود به نظر بنده صحیح نیست چون موردهایی که ایشان مطرح میکند قرینه بر خروج انها از محل نزاع است. فقط قسم اخیر محل بحث است که ظاهرا خودشان هم قبول دارند که مفید حصر است.