10-ارديبهشت-1392, 07:22
بله اگر کسی روایت «« لایفسد الماء الا ما کانت له نفس سائلة »» را دلالتاَ و سندا بپذیرید ( کما اینکه ظاهرا استاد پذیرفته اند) ، این روایت شامل قُمَّل و قَمل هم خواهد بود لکن با این وجود با دو مشکل مواجه خواهیم بود : 1. چرا استاد به طور کلی حیواناتی که خون جهنده ندارند را استثناء نکردند و فقط چند مورد خاص را استثناء کردند ؟ 2. این روایت نهایتاً دلالت می کند بر اینکه خون حیواناتی که نفس سائله ندارند ، پاک است اما در مقام بیان شرایط مطهریت انتقال که نیست تا ما به اطلاق آن تمسک کنیم . (علاوه بر اینکه در حیواناتی که خون اصلی دارند ، صدق خون آن حیوان بر خون مکیده شده هم محل تامل است و اینگونه هم نیست که قدر متیقن روایت خون مکیده شده باشد کما اینکه در مورد روایت بق و برغوث اینگونه بود)