امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
سؤال: روایت قمل
#2
بله اگر کسی روایت «« لایفسد الماء الا ما کانت له نفس سائلة »» را دلالتاَ و سندا بپذیرید ( کما اینکه ظاهرا استاد پذیرفته اند) ، این روایت شامل قُمَّل و قَمل هم خواهد بود لکن با این وجود با دو مشکل مواجه خواهیم بود : 1. چرا استاد به طور کلی حیواناتی که خون جهنده ندارند را استثناء نکردند و فقط چند مورد خاص را استثناء کردند ؟ 2. این روایت نهایتاً دلالت می کند بر اینکه خون حیواناتی که نفس سائله ندارند ، پاک است اما در مقام بیان شرایط مطهریت انتقال که نیست تا ما به اطلاق آن تمسک کنیم . (علاوه بر اینکه در حیواناتی که خون اصلی دارند ، صدق خون آن حیوان بر خون مکیده شده هم محل تامل است و اینگونه هم نیست که قدر متیقن روایت خون مکیده شده باشد کما اینکه در مورد روایت بق و برغوث اینگونه بود)
پاسخ


پیام‌های این موضوع
روایت قمل - توسط amirabas - 9-ارديبهشت-1392, 06:45
RE: روایت قمل - توسط amirabas - 10-ارديبهشت-1392, 07:22

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  اشکال:  مفید نبودن پاسخ تفکیک در حجیت، در مورد اشکال سوم به روایت اول مسعده طالب العلم 0 2,937 28-آذر-1395, 22:24
آخرین ارسال: طالب العلم
Information «رجال»  تصحیف در سند روایت زیارت آل یاسین در المزار الکبیر مخبریان 0 3,219 22-آذر-1394, 21:17
آخرین ارسال: مخبریان

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان