16-آذر-1393, 21:27
البته با اشکالاتی که اخیرا استاد در بحث فقه به حضرت امام کرده اند مبنای استاد در بحث خطابات قانونیه به نحو زیر روشن می شود:
اولا استاد می فرمایند ما از نظریه خطابات قانونیه این مقدار را قبول می کنیم که اطلاق خطاب نسبت به ناسی و جاهل و ... لغو نیست بلکه اطلاق موونه ای ندارد و همه را شامل می شود و این مطلب جدیدی نیست بلکه مرحوم شهید صدر هم این را قبول دارند
ثانیا اینکه حضرت امام بر اساس قانونیت خطاب ، انحلال در جعل را نسبت به مکلفین منکر شده اند درست نیست و قانونیت خطاب ربطی به بجث جعل ندارد
ثالثا عاجز به واسطه انصراف از اطلاق خطاب خارج است
اولا استاد می فرمایند ما از نظریه خطابات قانونیه این مقدار را قبول می کنیم که اطلاق خطاب نسبت به ناسی و جاهل و ... لغو نیست بلکه اطلاق موونه ای ندارد و همه را شامل می شود و این مطلب جدیدی نیست بلکه مرحوم شهید صدر هم این را قبول دارند
ثانیا اینکه حضرت امام بر اساس قانونیت خطاب ، انحلال در جعل را نسبت به مکلفین منکر شده اند درست نیست و قانونیت خطاب ربطی به بجث جعل ندارد
ثالثا عاجز به واسطه انصراف از اطلاق خطاب خارج است