23-آذر-1400, 09:21
سلام برادر عزیز.آقای زنجانی در کتاب الصوم ج۴ص۲۱۲عمده ی بحثشان در تفاوت بین شخصی و نوعی بودن حکم است ایشون اونجا تصریح می کنند:سابقاً كسى اين مسأله(رویت هلال با تلسکوپ) را از من پرسيد من گفتم كه فرقى نمىكند و ديدن كفايت مىكند و خصوصيتى براى چشم عادى نيست؛ بعد فرمودن که در بحث خلطی شده است و ما از یک جهت غفلت کردیم و تفاوت در شخصی و نوعی بودن حکم است لذا مثال رویت نامحرم با رویت هلال فرق دارد.
اگر دلیل ایشان میقات بودن هلال است که در فرمایش آقای سیستانی هم آمده بود و استاد در تبیین آن فرمودند آقای سیستانی از راه محمول که همان میقات باشد خواستند موضوع که دخول هلال است را تبیین کنند لذا گفتند هلال قابل رویت متعارف.د استاد اشکال داشتند که اگر هلال با تلسکوپ هم دیده شود می تواند میقات باشد یعنی معیاری برای تنظیم امور عرفی و شرعی در همین زمان ما وقتی عده ای با تلسکوپ می بینند و این قابلیت هست که هر کسی خواست بیاید پشت دستگاه ببیند و بعد در کل کشور اعلام می کنند امور عرفی و شرعی تنظیم نمی شود؟خوب می شود لذا به آیه نمی توان برای نفی تلسکوپ تمسک کرد.اما این استدلال غیر از شخصی و نوعی بودن است که در کلام آقای زنجانی آمده
اگر دلیل ایشان میقات بودن هلال است که در فرمایش آقای سیستانی هم آمده بود و استاد در تبیین آن فرمودند آقای سیستانی از راه محمول که همان میقات باشد خواستند موضوع که دخول هلال است را تبیین کنند لذا گفتند هلال قابل رویت متعارف.د استاد اشکال داشتند که اگر هلال با تلسکوپ هم دیده شود می تواند میقات باشد یعنی معیاری برای تنظیم امور عرفی و شرعی در همین زمان ما وقتی عده ای با تلسکوپ می بینند و این قابلیت هست که هر کسی خواست بیاید پشت دستگاه ببیند و بعد در کل کشور اعلام می کنند امور عرفی و شرعی تنظیم نمی شود؟خوب می شود لذا به آیه نمی توان برای نفی تلسکوپ تمسک کرد.اما این استدلال غیر از شخصی و نوعی بودن است که در کلام آقای زنجانی آمده