13-مرداد-1401, 05:44
(آخرین تغییر در ارسال: 13-مرداد-1401, 05:45 توسط مسعود عطار منش.)
تطبیق طبیعت بر افراد قهری نیست چون طبیعت می تواند مهمله لحاظ شود یا به نحو وجود ساری لحاظ شود یا به نحو صرف الوجود یا... که هر کدام از این لحاظ ها تطبیقش بر افراد متفاوت است.
مثلا اگر طبیعت به نحو صرف الوجود لحاظ شود بالفعل نه بر همه افراد منطبق است نه بر یک فرد خاص و این مکلف است که با انتخاب یک فرد صرف الوجود را در إن متعین می کند پس فی الجمله باید قبول کرد تطبیقش قهری نیست.
مثلا اگر طبیعت به نحو صرف الوجود لحاظ شود بالفعل نه بر همه افراد منطبق است نه بر یک فرد خاص و این مکلف است که با انتخاب یک فرد صرف الوجود را در إن متعین می کند پس فی الجمله باید قبول کرد تطبیقش قهری نیست.