19-بهمن-1400, 12:58
5- تعمیم نا به جای مکانی
گاهی تصور می شود که در همه ی بوم های مختلف، یک رویه ی حدیثی یکسان وجود داشته است و لذا از شواهدی که مربوط به راویان یک منطقه است حکمی کلی درباره ی همه ی حوزه های حدیثی نتیجه گرفته می شود در حالی که ممکن است هنجارهای حدیثی در مناطق مختلف متفاوت باشد؛ چنانکه در میان عامه نیز شواهد نسبتا روشنی وجود دارد که رویه های حدیثی بین اهل عراق و اهل شام تفاوت قابل توجهی داشته و در برخی ازمنه، عراقی ها تحفظ بیشتری بر حفظ و سماع حدیث داشته اند و شامی ها اموری چون عرض و اجازه را تجویز می کرده اند. احتمال دارد که چنین تفاوتهایی در میان امامیه و مثلا بین قمیین و کوفیین نیز وجود داشته باشد و مثلا احمد اشعری که از وشاء تقاضای اجازه ی بدون سماع می کند و وشاء هم این کار را عجله می داند برخاسته از تفاوت در رویه های غالب در قم و کوفه باشد. (فعلا در حد احتمال عرض می کنم)
گاهی تصور می شود که در همه ی بوم های مختلف، یک رویه ی حدیثی یکسان وجود داشته است و لذا از شواهدی که مربوط به راویان یک منطقه است حکمی کلی درباره ی همه ی حوزه های حدیثی نتیجه گرفته می شود در حالی که ممکن است هنجارهای حدیثی در مناطق مختلف متفاوت باشد؛ چنانکه در میان عامه نیز شواهد نسبتا روشنی وجود دارد که رویه های حدیثی بین اهل عراق و اهل شام تفاوت قابل توجهی داشته و در برخی ازمنه، عراقی ها تحفظ بیشتری بر حفظ و سماع حدیث داشته اند و شامی ها اموری چون عرض و اجازه را تجویز می کرده اند. احتمال دارد که چنین تفاوتهایی در میان امامیه و مثلا بین قمیین و کوفیین نیز وجود داشته باشد و مثلا احمد اشعری که از وشاء تقاضای اجازه ی بدون سماع می کند و وشاء هم این کار را عجله می داند برخاسته از تفاوت در رویه های غالب در قم و کوفه باشد. (فعلا در حد احتمال عرض می کنم)