7-فروردين-1401, 09:49
سلام
«بدیهیات مضمون الصدق هستند را چطور باید تست کرد؟!»
«بدیهی اصلاً تعریف محصّلی ندارد»
«راهی نداریم که صحت مواد استدلال را بررسی کنیم»
«نسبت به صورت هم چون یک توافق بین الاذهانی وجود دارد، میتوان نسبت به صحت و سقم قضایا بحث کرد. (مثلاً این توافق وجود دارد که نمیتوان از یک قضیهی جزئیه [در کبری] نتیجه را اثبات کرد)» [یعنی صورت هم کاشفیتی ندارد و صرفا بخاطر توافق است که مباحث صوری حجیت دارد؛ بنابراین مباحث منطق صوری چیزی شبیه استدلال جدلی می شود.]
واقعا جناب استاد به لوازم معرفت شناختی این مدعیات ملتزم هستند؟
http://ensani.ir/fa/article/57344/-%DA%8...8%A7%D8%AA-
«بدیهیات مضمون الصدق هستند را چطور باید تست کرد؟!»
«بدیهی اصلاً تعریف محصّلی ندارد»
«راهی نداریم که صحت مواد استدلال را بررسی کنیم»
«نسبت به صورت هم چون یک توافق بین الاذهانی وجود دارد، میتوان نسبت به صحت و سقم قضایا بحث کرد. (مثلاً این توافق وجود دارد که نمیتوان از یک قضیهی جزئیه [در کبری] نتیجه را اثبات کرد)» [یعنی صورت هم کاشفیتی ندارد و صرفا بخاطر توافق است که مباحث صوری حجیت دارد؛ بنابراین مباحث منطق صوری چیزی شبیه استدلال جدلی می شود.]
واقعا جناب استاد به لوازم معرفت شناختی این مدعیات ملتزم هستند؟
http://ensani.ir/fa/article/57344/-%DA%8...8%A7%D8%AA-