3-شهريور-1401, 13:01
(آخرین تغییر در ارسال: 3-شهريور-1401, 13:03 توسط مسعود عطار منش.)
به نظر می رسد اشکال اول وارد نیست چون اگر اسم جنس بالوضع دال بر شمول باشد استاد می تواند ادعا کند اسم جنس از الفاظ عموم است.
اشکال دوم هم وارد نیست چون تعلق حکم به جامع در صورتی که جامع به نحو طبیعت ساریه ملاحظه شده باشد به تعداد افرادی که در خازج وجود دارد طبیعت هم در ضمنش وجود دارد و در طبیعت ساریه تک تک این طبایع موضوع هستند و این منافاتی با رفض القیود هم ندارد.
مولا چه بگوید اکرم العالم و چه بگوید اکرم العلما عرف می گوید پس هر عالمی در خارج دیدم باید اکرام کنم پس تفاوت صرفا در نحوه تعبیر است نه در حقیقت حکم.
اشکال دوم هم وارد نیست چون تعلق حکم به جامع در صورتی که جامع به نحو طبیعت ساریه ملاحظه شده باشد به تعداد افرادی که در خازج وجود دارد طبیعت هم در ضمنش وجود دارد و در طبیعت ساریه تک تک این طبایع موضوع هستند و این منافاتی با رفض القیود هم ندارد.
مولا چه بگوید اکرم العالم و چه بگوید اکرم العلما عرف می گوید پس هر عالمی در خارج دیدم باید اکرام کنم پس تفاوت صرفا در نحوه تعبیر است نه در حقیقت حکم.