امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نکته علمی: روایتی جدید که ممکن است دال بر برائت یا موید ان باشد
#1
Rainbow 
برخی در سند جمله ی : "الناس فی سعة ما لا یعلمون " که به عنوان روایت مشهور شده ، و از ادله برائت شمرده شده ، اشکال کرده اند که این جمله در کتب حدیثی معروف نیست ، اما ممکن است روایت دیگری مضمون این جمله را تایید بلکه دلالت کند و آن روایت کتاب كافي (ط - الإسلامية)؛ ج‌1، ص: 66 است که میفرماید :

عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عِيسَى وَ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ جَمِيعاً عَنْ سَمَاعَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ :

سَأَلْتُهُ عَنْ رَجُلٍ اخْتَلَفَ عَلَيْهِ رَجُلَانِ مِنْ أَهْلِ دِينِهِ فِي أَمْرٍ كِلَاهُمَا يَرْوِيهِ أَحَدُهُمَا يَأْمُرُ بِأَخْذِهِ وَ

الْآخَرُ يَنْهَاهُ عَنْهُ كَيْفَ يَصْنَعُ فَقَالَ يُرْجِئُهُ حَتَّى يَلْقَى مَنْ يُخْبِرُهُ فَهُوَ فِي سَعَةٍ حَتَّى يَلْقَاهُ وَ فِي

رِوَايَةٍ أُخْرَى بِأَيِّهِمَا أَخَذْتَ مِنْ بَابِ التَّسْلِيمِ وَسِعَكَ‌.

هر چند این حدیث در مورد تعارض دو خبر است اما ممکن است بگوییم نکته مورد مد نظر امام علیه السلام شک در حکم است ، به صورت علم اجمالی ، و امام در این فرض میفرماید : تکلیفی ندارید و هر کاری که دوست دارید انجام دهید تا حکم برای شما روشن شود. ( واضح است که مکلف این فعل را ترک میکند یا انجام میدهد. هم در برائت و هم در مورد خبرین متعارضین )
وبلاگ بحر الفقاهة   moen1.persianblog.ir  

 (وبلاگ معین الحق. فقهی اجتماعی سیاسی..)
/wahhabism1.persianblog.ir  نقد وهابیت
christ.persianblog.ir نقد مسیحیت
پاسخ
 سپاس شده توسط 89194 ، مسعود عطار منش


پیام‌های این موضوع
روایتی جدید که ممکن است دال بر برائت یا موید ان باشد - توسط م. مظفری - 26-شهريور-1392, 20:52

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  بعض واجبات ادیان دیگر، واجب تر از واجبات دین خودمان می باشد ارادتمند آیت الله مکارم 1 1,378 6-دي-1398, 13:51
آخرین ارسال: ارادتمند آیت الله مکارم
  آیا در امر ارشادی حمل به استحباب ممکن است؟ اشکذری 7 16,628 8-بهمن-1397, 01:11
آخرین ارسال: حسین بن علی
  تعارض برائت و استصحاب حسین بن علی 1 5,317 9-اسفند-1396, 11:53
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  «مقاله»  ✴️ملاک تحلیل برائت یا احتیاط، ثواب و عقاب اخروی است یا مصلحت و مفسده؟!/محمد تقی اکبرن مهدی قنبریان 1 4,069 25-بهمن-1396, 12:00
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  چگونه ممکن است به یک روایت صحیح السند، عمل نشود! 83068 5 11,049 5-خرداد-1396, 12:43
آخرین ارسال: aad1416
  «کتاب شناسی»  سه جواب در ردّ يک ادعا (حجیت قوی ترین معرفت ممکن نوعی) مهدی قنبریان 1 4,488 26-بهمن-1395, 00:58
آخرین ارسال: امین 69

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان