10-بهمن-1395, 17:39
نوشته شده:"بله حکیم بودن خدا را زیر سوال می برد "!!
خلق الخلق لا لعلة یعنی از سر نیاز یا امر حادثی که در وجود او رخ دهد جهان را خلق نکرده است
قاعده لطف به معنای وجوب مقرب است (وجوب عن الله یعنی ذات متعال او چنین اقتضایی دارد نه وجوب علی الله و تکلیف بر خداوند)و یکی از ادله ضرورت نبوت است یعنی خداوند که انسان را با چنین قوا و اقتضائاتی آفریده است بر خداوند است که او را بسوی خود قرب دهد و آن از طریق بعثت پیامبران و ارسال وحی است البته اشکال شده است که چرا در خصوص انسان ونه ملائکه وحیوانات این اقتضاء بر خداوند واجب باشد همچنین عدم وجود مقرب برای انسان لازمه اش لغو بودن خلقت انسان نیست و...در علم کلام از آن بحث میشود
به نظر میرسد قاعده لطف هیچ ریشه روایی ندارد ایاتی از قبیل کتب ربکم علی نفسه الرحمة وجود دارد که هیچ دلیلی وجود ندارد قاعده لطف مصداق آن باشد و در صورت شک در مصداق هم نمیتوان به آن تمسک کرد
اگر قاعده لطف را در اصل نبوت هم بپذیریم در فقه و در احکام موردی پذیرفته نیست در فقه در مواردی مطرح شده که آقای خویی آن را رد کرده است مثلا در باب اجماع که هیچ دلیلی وجود ندارد اگر اجماع بر امر اشتباهی قائم شد بر خداوند است که ان را از بین ببرد پس از اجماع کشف میکنیم حکم الهی را!!!
خلق الخلق لا لعلة یعنی از سر نیاز یا امر حادثی که در وجود او رخ دهد جهان را خلق نکرده است
قاعده لطف به معنای وجوب مقرب است (وجوب عن الله یعنی ذات متعال او چنین اقتضایی دارد نه وجوب علی الله و تکلیف بر خداوند)و یکی از ادله ضرورت نبوت است یعنی خداوند که انسان را با چنین قوا و اقتضائاتی آفریده است بر خداوند است که او را بسوی خود قرب دهد و آن از طریق بعثت پیامبران و ارسال وحی است البته اشکال شده است که چرا در خصوص انسان ونه ملائکه وحیوانات این اقتضاء بر خداوند واجب باشد همچنین عدم وجود مقرب برای انسان لازمه اش لغو بودن خلقت انسان نیست و...در علم کلام از آن بحث میشود
به نظر میرسد قاعده لطف هیچ ریشه روایی ندارد ایاتی از قبیل کتب ربکم علی نفسه الرحمة وجود دارد که هیچ دلیلی وجود ندارد قاعده لطف مصداق آن باشد و در صورت شک در مصداق هم نمیتوان به آن تمسک کرد
اگر قاعده لطف را در اصل نبوت هم بپذیریم در فقه و در احکام موردی پذیرفته نیست در فقه در مواردی مطرح شده که آقای خویی آن را رد کرده است مثلا در باب اجماع که هیچ دلیلی وجود ندارد اگر اجماع بر امر اشتباهی قائم شد بر خداوند است که ان را از بین ببرد پس از اجماع کشف میکنیم حکم الهی را!!!