26-آذر-1401, 16:01
(آخرین تغییر در ارسال: 28-آذر-1401, 17:26 توسط haqiqi.1410.)
گاهی یک روایت در کتاب شریف کافی وارد شده است. ولی همان روایت را جناب شیخ در تهذیب، با اندک تفاوتی نقل میکند؛ که البته این نقل لزوما معارض با نقل خود کافی نیست ولی چیزی کم، یا اضافه دارد. با این پیشفرض که شیخ این روایت را از کافی نقل میکند، به گمان برخی در این موارد باید به مصدر رجوع کنیم. و طبیعتا چون کافی، مصدر برای تهذیب است نقل کافی مقدّم است.
این بیان، صحیح نیست چرا که کتبی که امروزه از کافی در دسترس است، لزوما همان نسخهی اصیل کافی نیست و چه بسا نسخهای که مرحوم شیخ طوسی از کتاب کافی داشته است؛ نسخهی معتبرهای بوده است. و همان نقل تهذیب چه بسا مقدّم باشد. رجوع به مصدر به این معنا نیست که آن چاپی از مصدر که در زماننا هذا موجود است بر چاپی که از کتابِ «نقلکننده از مصدر» موجود است مقدّم باشد. بلکه باید به نسخ اصیل رجوع کرد و این تقدّم و تاخّر را در اصل جاری کرد و نه در فرع.
درس خارج فقه استاد سید محمد جواد شبیری مورخ 22/9/1401
این بیان، صحیح نیست چرا که کتبی که امروزه از کافی در دسترس است، لزوما همان نسخهی اصیل کافی نیست و چه بسا نسخهای که مرحوم شیخ طوسی از کتاب کافی داشته است؛ نسخهی معتبرهای بوده است. و همان نقل تهذیب چه بسا مقدّم باشد. رجوع به مصدر به این معنا نیست که آن چاپی از مصدر که در زماننا هذا موجود است بر چاپی که از کتابِ «نقلکننده از مصدر» موجود است مقدّم باشد. بلکه باید به نسخ اصیل رجوع کرد و این تقدّم و تاخّر را در اصل جاری کرد و نه در فرع.
درس خارج فقه استاد سید محمد جواد شبیری مورخ 22/9/1401