3-بهمن-1401, 00:12
وقتی خبر ثقه قائم می شود بر مثل برائت یا احتیاط، در این جا طبق نظر مرحوم آخوند یعنی جعل معذریت و منجزیت و نظر قائلین به جعل حکم مماثل، دقیقا چه تحلیلی باید از این حجیت خبر ارائه کرد؟
طبق نظر آخوند: آیا این دست است که دلیل حجیت خبر ثقه دلالت بر معذریت نسبت به مفاد خبر ثقه می کند و از طرفی برائت مستفاد از مفاد خبر نسبت به تکلیف واقعی مشکوک تعذیر ایجاد می کند؟
وطبق قول به جعل حکم مماثل: چه حکم مماثلی در این جا جعل می شود؟ در این جا که مفاد خبرثقه برائت است
طبق نظر آخوند: آیا این دست است که دلیل حجیت خبر ثقه دلالت بر معذریت نسبت به مفاد خبر ثقه می کند و از طرفی برائت مستفاد از مفاد خبر نسبت به تکلیف واقعی مشکوک تعذیر ایجاد می کند؟
وطبق قول به جعل حکم مماثل: چه حکم مماثلی در این جا جعل می شود؟ در این جا که مفاد خبرثقه برائت است