9-بهمن-1401, 08:09
مرحوم اخوند که میگوید احتیاط حکم طریقی است بنا بر مسلک کسانی که قائل به جعل حکم مماثل هستند مطرح میکند و الا خود مرحوم اخوند در کفایه جمع بین حکم ظاهری و واقعی بنا بر مسلکش که هیچ حکمی تکلیفی جعل نمیشود اول جواب میدهد و بعد بر مبنای دیگران جواب میدهد و در ان جا بحث طریقی بودن را مطرح میکند.
کسانی که میگویند جعل حکم مماثل باید اولا حکمی باشد تا بحث جعل حکم مماثل مطرح شود. وقتی که مفاد برائت یا احتیاط اصلا حکم نیست چطور میخواهد جعل حکم بشود.
در ضمن این را هم داشته باشید که مرحوم اخوند و شیخ اخبار احتیاط را ناظر به حکم عقل و ارشاد به حکم عقل میدانند و اصلا حکمی وجود ندارد. درک عقلی است.
بحث انقیاد و تجری هم نکته ای فرمودید این مطلب در کفایه دو جا حداقل امده است. یکی اول بحث قطع که جناب اخوند برای حجیت قطع چهار اثر ذکر میکند و دیگری حجیت امارات که همان چهار اثر را هم ذکر میکنند که دو اثر ان انقیاد و تجری است.
نتیجه این میشود در اصول عملیه ای که مفادشان حکم شرعی نیست بحث جعل حکم مماثل نیست چرا که اصلا حکمی نیست.
کسانی که میگویند جعل حکم مماثل باید اولا حکمی باشد تا بحث جعل حکم مماثل مطرح شود. وقتی که مفاد برائت یا احتیاط اصلا حکم نیست چطور میخواهد جعل حکم بشود.
در ضمن این را هم داشته باشید که مرحوم اخوند و شیخ اخبار احتیاط را ناظر به حکم عقل و ارشاد به حکم عقل میدانند و اصلا حکمی وجود ندارد. درک عقلی است.
بحث انقیاد و تجری هم نکته ای فرمودید این مطلب در کفایه دو جا حداقل امده است. یکی اول بحث قطع که جناب اخوند برای حجیت قطع چهار اثر ذکر میکند و دیگری حجیت امارات که همان چهار اثر را هم ذکر میکنند که دو اثر ان انقیاد و تجری است.
نتیجه این میشود در اصول عملیه ای که مفادشان حکم شرعی نیست بحث جعل حکم مماثل نیست چرا که اصلا حکمی نیست.