19-اسفند-1401, 00:55
منجزیت قطع اجمالی طبق مسلک منجزیت احتمال
در هر قطع اجمالی، به عدد اطراف قطعِ اجمالی، احتمال تفصیلی داریم. مثلاً اگر یکی از دو ظرف سمت راست و چپ نجس باشد، نجاست هر کدام از این دو محتمل است. نجاست در هر کدام که باشد، تکلیف با احتمال نجاست آن منجز میشود. بله؛ ظرفی که واقعاً نجس نیست، احتمال نجاستش منجِّز نیست؛ زیرا حرمت فعلی وجود ندارد. [در نظر استاد وجود موضوع در خارج تکلیف فعلی میشود و تنجز به تکلیف فعلی تعلق میگیرد.]
طبق این مبنا منجِّز و دلیل تنجز روشن است؛ ولی سؤال این است که آیا علاوه بر این احتمال، قطع اجمالی هم منجز ثانی محسوب میشود یا خیر؟ چون یک تکلیف فعلی میتواند منجزهای متعدد داشته باشد. [مثل وقتی که چندین روایت، یک تکلیف را منجز کنند]
اشکال: گفته میشود که المنجَّز لا ینجَّز ثانیاً؟
پاسخ: مراد ایشان برای تنجیز طولی است نه عرضی. [اینجا بحث این است که در عرض احتمال، قطع اجمالی هم منجز باشد] علاوه بر این که اصل این مطلب هم درست نیست.
در هر قطع اجمالی، به عدد اطراف قطعِ اجمالی، احتمال تفصیلی داریم. مثلاً اگر یکی از دو ظرف سمت راست و چپ نجس باشد، نجاست هر کدام از این دو محتمل است. نجاست در هر کدام که باشد، تکلیف با احتمال نجاست آن منجز میشود. بله؛ ظرفی که واقعاً نجس نیست، احتمال نجاستش منجِّز نیست؛ زیرا حرمت فعلی وجود ندارد. [در نظر استاد وجود موضوع در خارج تکلیف فعلی میشود و تنجز به تکلیف فعلی تعلق میگیرد.]
طبق این مبنا منجِّز و دلیل تنجز روشن است؛ ولی سؤال این است که آیا علاوه بر این احتمال، قطع اجمالی هم منجز ثانی محسوب میشود یا خیر؟ چون یک تکلیف فعلی میتواند منجزهای متعدد داشته باشد. [مثل وقتی که چندین روایت، یک تکلیف را منجز کنند]
اشکال: گفته میشود که المنجَّز لا ینجَّز ثانیاً؟
پاسخ: مراد ایشان برای تنجیز طولی است نه عرضی. [اینجا بحث این است که در عرض احتمال، قطع اجمالی هم منجز باشد] علاوه بر این که اصل این مطلب هم درست نیست.