امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تبیین کلام محقق اصفهانی در کشف ملاک ومقتضی حکم در مجمع بنابرامتناع
#2
اشکال شهید صدر به محقق اصفهانی در کشف مقتضي حکم درمجمع بنابر مبنای امتناع و پاسخ آنها

نسبت به تقریب اول(دلالت التزامی دلیل بر وجود مقتضی) ایشان فرمود:
 این تقریب برای کشف ملاک در سایر موارد تعارض مانند؛تعارض عامین من وجه یا تعارض به تباین نیز جاری است در حالی که هیچ کس حتی خود محقق اصفهانی هم به آن معتقد نیست. مثلا در تعارض دو خطاب«صلّ» و «لاتصلّ» که به تباین متعارضند، تعارض و تکاذب آنها فقط به لحاظ مدلول مطابقی (وجوب و حرمت) است ولی به لحاظ مدلول التزامی آنها (ملاک وجوب و حرمت) تعارضی ندارند در حالی که هیچ کس به چنین چیزی ملتزم نیست.
علاوه بر اینکه بحث حجیّت دلالت التزامی و عدم تبعیّت آن از دلالت مطابقی مبنایی است.بحوث ج۳ ص ۶۲

عرض ما این است که بین دو مقام فرق است؛در موارد تعارض بین ملاک وجوب و ملاک حرمت تنافی وجود دارد؛اما در موارد اجتماع این تنافی وجود ندارد.

توضیح اینکه:

 منظور از وجود مصلحت ومقتضی حکم،همان مصلحت تام مقتضی فعلیت موضوع حکم است نه مصلحت مقتضی فعلیت حکم یعنی مدلول التزامی دلیل «صلّ» وجود این است که ملاک ومقتضی وجوب در نماز هست و تمام ما هو موضوع ومتعلق الحکم همان نماز غیر مقید است و مدلول دلیل «لاتصلّ» این است که تمام ما هو موضوع الحکم نماز غیر مقید است و معقول نیست که مقتضی تام وجوب و حرمت در فعل واحد وجود داشته باشد؛ در نتیجه بین دو دلیل تکاذب وجود دارد و از باب تعارض است.

 در تعارض دو عام من وجه هم همین طور است یعنی در فرضی که دو عام استغراقی وجود داشته باشد که نسبت بین آنها عموم و خصوص من وجه باشد؛مثل «اکرم کل عالم» و «لا تکرم ای فاسق» همین بیان در آنجا هم وجود دارد. معنای «اکرم کل عالم» یعنی در تک تک علماء حتی با این لحاظ که در آنها فاسق هم وجود دارد ملاک وجوب اکرام وجود دارد و معنای «لاتکرم ای فاسق» این است که در تک تک فساق حتی با این لحاظ که در آنها عالم وجود دارد ملاک حرمت وجود دارد و نمی شود در مجمع هم علت تامه وجوب اکرام و هم علت تامه حرمت اکرام باشد.

اما در مثل «صلّ» و «لاتغصب» این طور نیست؛ چون مفاد دلیل «صلّ» این است که مقتضی تام برای نماز حتی در مکان غصبی هم هست به این معنا که از حیث نماز هیچ مانعی از جهت غصب نیست و غصب مثل حدث یا وبر ما لایوکل لحمه نیست که در ناحیه نماز خللی ایجاد کند.ومفاد دلیل«لاتغصب»این است که ملاک تامّ حرمت در غصب وجود دارد اما نفی وجود ملاک تام در صلات را نمی‌کند.

خلطی که در کلام آقای صدر اتفاق افتاده است بین عدم مانع در موضوعیت برای حکم و عدم مانع برای فعلیت حکم است.اما اشکال دوّم ایشان به مرحوم اصفهانی صحیح است و تحقیق این است که دلالت التزامی در حجیّت تابع دلالت مطابقی است.


برگرفته از درس خارج اصول استاد قائینی ج۱۱۶
پاسخ


پیام‌های این موضوع
RE: تبیین کلام محقق اصفهانی در کشف ملاک ومقتضی حکم در مجمع بنابرامتناع - توسط محمد خداپرست - 20-ارديبهشت-1402, 07:30

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  آیا محقق نائینی تعدد عنوان را موجب تعدد معنون می داند؟ محمد خداپرست 0 202 10-خرداد-1402, 17:47
آخرین ارسال: محمد خداپرست
  بازگشت اجتماع امر و نهی در مجمع به اجتماع ترخیص در تطبیق مامور به و نهی از آن محمد خداپرست 0 148 4-خرداد-1402, 10:57
آخرین ارسال: محمد خداپرست
  معنای فعلیّت حکم در کلام آخوند خراسانی و بیان لازمۀ آن محمد خداپرست 0 221 3-خرداد-1402, 09:22
آخرین ارسال: محمد خداپرست
  بیان و نقد کلام محقق اصفهانی در اعتبار قید مندوحه در مسئله اجتماع محمد خداپرست 0 187 24-اسفند-1401, 09:04
آخرین ارسال: محمد خداپرست
  نقد کلام محقق خوئی و صدر در تحریر محلّ نزاع مسئله اجتماع امر و نهی محمد خداپرست 0 211 13-اسفند-1401, 08:31
آخرین ارسال: محمد خداپرست
  تبیین کلام مرحوم آخوند درتصویر تخییر بین اقلّ و اکثر محمد خداپرست 0 225 24-آذر-1401, 22:01
آخرین ارسال: محمد خداپرست
  عدم امکان کشف ملاک در فرض تزاحم رضا اسکندری 1 301 10-تير-1401, 16:45
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تهافت کلام مرحوم نایینی در انقلاب نسبت و اختصاص قرینیت عرفی به موارد تنافی ذاتی رضا اسکندری 2 789 20-دي-1400, 09:17
آخرین ارسال: رضا اسکندری
  کشف ملاک بر اساس مناسبات حکم و موضوع رضا اسکندری 0 238 5-دي-1400, 09:22
آخرین ارسال: رضا اسکندری
  کلام مرحوم اصفهانی در معانی متعدد ماده امر حسین بن علی 1 925 22-مهر-1399, 18:45
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان