6-مرداد-1402, 21:33
ان قلت: مبنای بسیاری از آقایان آن است که تنزیل تنها آثار ظاهره منزل علیه را اثبات می کند و اثر ظاهر یقین، اثر شرعی بلاواسطه اش است.
قلت: نعم ولکنه فیما اذا لم یستلزم خروج کثیر من افراده الموضوع عن الدلیل و ذلک ان ظهور الدلیل فی الشمول بالنسبه الی عمده افراده، اقوی من ظهوره فی الاثر الظاهر فتدبر.
بنده به همین جهت سابقا تمایل به حجیت اصل مثبت داشتم. اما در ادامه سؤالی برایم حاصل شد که هنوز پاسخ روشنی برایش پیدا نکردم و آن عبارتست از اینکه خیلی از مصادیق اصل مثبت، به نحوی است که گاهی عرف متوجهش میشود و گاهی از آن غفلت می کند و ضابطه روشنی هم برایش وجود ندارد و نکته مهم اینجاست که غفلتش باعث می شود با استناد به خود استصحاب نتیجه بر عکس بگیرد.
فرض کنید لباستان پاک است و مگسی بعد از نشستن روی نجاست مسری، روی لباس شما می نشیند طوری که شما شک میکنید الان پایش خیس بود و لباستان نجس شد یا نه؟
من فکر میکنم یک عده ای استصحاب طهارت لباس می کنند و یک عده ای که دقت بیشتری دارند استصحاب بقای رطوبت مسریه روی پای مگس و بالواسطه نجاست لباس اثبات می شود. یعنی با قدری التفات نتیجه عکس حاصل می شود.
خب اگر اصل مثبت حجت نباشد ضابطه مند تر می شود ولی اگر حجت شود دلیل قدری بی ضابطه می شود که این هم محذورات عقلایی خود را دارد!
قلت: نعم ولکنه فیما اذا لم یستلزم خروج کثیر من افراده الموضوع عن الدلیل و ذلک ان ظهور الدلیل فی الشمول بالنسبه الی عمده افراده، اقوی من ظهوره فی الاثر الظاهر فتدبر.
بنده به همین جهت سابقا تمایل به حجیت اصل مثبت داشتم. اما در ادامه سؤالی برایم حاصل شد که هنوز پاسخ روشنی برایش پیدا نکردم و آن عبارتست از اینکه خیلی از مصادیق اصل مثبت، به نحوی است که گاهی عرف متوجهش میشود و گاهی از آن غفلت می کند و ضابطه روشنی هم برایش وجود ندارد و نکته مهم اینجاست که غفلتش باعث می شود با استناد به خود استصحاب نتیجه بر عکس بگیرد.
فرض کنید لباستان پاک است و مگسی بعد از نشستن روی نجاست مسری، روی لباس شما می نشیند طوری که شما شک میکنید الان پایش خیس بود و لباستان نجس شد یا نه؟
من فکر میکنم یک عده ای استصحاب طهارت لباس می کنند و یک عده ای که دقت بیشتری دارند استصحاب بقای رطوبت مسریه روی پای مگس و بالواسطه نجاست لباس اثبات می شود. یعنی با قدری التفات نتیجه عکس حاصل می شود.
خب اگر اصل مثبت حجت نباشد ضابطه مند تر می شود ولی اگر حجت شود دلیل قدری بی ضابطه می شود که این هم محذورات عقلایی خود را دارد!