23-آذر-1402, 18:05
(آخرین تغییر در ارسال: 29-آذر-1402, 10:50 توسط مسعود عطار منش.)
درس خارج اصول جلسه 10 مورخ 17 مهر 1402
ما بر این باوریم که تفاوت استعمال مجازی با استعمال حقیقی در مستعمل فیه نیست بلکه این دو در مراد تفهیمی تفاوت دارند. وقتی میگوییم «در باغ وحش شیر وجود دارد» اولاً شیر را در معنای حیوان درنده استعمال کردیم و ثانیاً میخواهیم وجود شیر حقیقی در باغ وحش را به مخاطب افهام کنیم. اما وقتی گفته میشود «رأیت أسداً یرمی» اولاً شیر را در معنای حیوان مفترِس استعمال کرده ایم که تا اینجا با استعمال حقیقی مشترک است؛ ولی قصد نداریم شیر درنده را به مخاطب افهام کنیم بلکه قصد داریم به مخاطب افهام کنیم شخصی را دیدیم که در شجاعت همانند شیر درنده بود.
توجه به این نکته لازم است که در این استعمالات، قرینه، در شکل گیری مستعمل فیه دخیل نیست بلکه تعیین کنندۀ مراد تفهیمی است. حال این که مراد تفهیمی داخل در وضع است یا خارج از وضع است بحثهایی دارد که در مبحث نظریة الإستعمال به آن خواهیم پرداخت
ما بر این باوریم که تفاوت استعمال مجازی با استعمال حقیقی در مستعمل فیه نیست بلکه این دو در مراد تفهیمی تفاوت دارند. وقتی میگوییم «در باغ وحش شیر وجود دارد» اولاً شیر را در معنای حیوان درنده استعمال کردیم و ثانیاً میخواهیم وجود شیر حقیقی در باغ وحش را به مخاطب افهام کنیم. اما وقتی گفته میشود «رأیت أسداً یرمی» اولاً شیر را در معنای حیوان مفترِس استعمال کرده ایم که تا اینجا با استعمال حقیقی مشترک است؛ ولی قصد نداریم شیر درنده را به مخاطب افهام کنیم بلکه قصد داریم به مخاطب افهام کنیم شخصی را دیدیم که در شجاعت همانند شیر درنده بود.
توجه به این نکته لازم است که در این استعمالات، قرینه، در شکل گیری مستعمل فیه دخیل نیست بلکه تعیین کنندۀ مراد تفهیمی است. حال این که مراد تفهیمی داخل در وضع است یا خارج از وضع است بحثهایی دارد که در مبحث نظریة الإستعمال به آن خواهیم پرداخت