امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
اهل خبره بودن علمای لغت
#2
(6-ارديبهشت-1403, 21:20)خیشه نوشته:  اگر  هم کسی این حرفها را قبول نکند میتوانیم بگوییم که اصلا ما در فقه و اصول نه معنای حقیقی میخواهیم و نه مجازی. آن که به درد ما میخورد ظاهر کلام است. ظهورات عرفی را ما میخواهیم حالا میخواهد حقیقت باشد یا مجاز باشد یا کنایه باشد. اگر ملاک ظهور عرفی باشد کتاب لغت با ذکر موارد استعمال ظهور لفظ را بیان میکند. یعنی میگوید از فلان کلمه این معنا را میفهمند.
نتیجه این میشود که اهل لغت خبره در آن چیزی که ما میخواهیم هست. یعنی اهل لغت خبره هستند.

فرمایش اخیر ایشان بسیار خوب است. این بحث های حقیقت و مجاز و ... معلوم نیست اصلاً در آن زمان ها مطرح باشد. در کتب لغت قدیمی مثل العین که به زمان اهل بیت علیهم السلام نزدیک است چگونه می‌توان انتظار داشت که دغدغۀ تفکیک حقیقت و مجاز را داشته باشد.
آن مقداری که قابل دفاع است همین است که آین ها دغدغه داشتند معانی رایج در کلمات را بیان کنند خواه حقیقی باشد و خواه مجازی.
ملاک در احتجاج هم معنای ظاهر است خواه حقیقی باشد و خواه مجازی.
پاسخ


پیام‌های این موضوع
اهل خبره بودن علمای لغت - توسط خیشه - 6-ارديبهشت-1403, 21:20
RE: اهل خبره بودن علمای لغت - توسط مسعود عطار منش - 8-ارديبهشت-1403, 14:59

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان