امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نکته علمی: در محضر استاد میری (زید عزّه)
#1
نکته ای از درس خیارات استاد میری(زید عزّه):
نهی از اکل مال به باطل در دوجای قرآن وارد شده است:
1- البقرة
وَ لاَ تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ وَ تُدْلُوا بِهَا إِلَى الْحُكَّامِ لِتَأْكُلُوا فَرِيقاً مِنْ أَمْوَالِ النَّاسِ بِالْإِثْمِ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿188﴾
2- النساء
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لاَ تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ إِلاَّ أَنْ تَكُونَ تِجَارَةً عَنْ تَرَاضٍ مِنْكُمْ وَ لاَ تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيماً ﴿29﴾

اما ظاهراً استدلال مرحوم شیخ در مواضع مختلف مکاسب به آیه دوم است و 2 شاهد بر این مدعی وجود دارد:
1)احتمال اختصاص آیه ی اول به بحث رشوه به قرینه ی ادامه ی آیه
2)مطرح کردن استدلال به استثناء و جمله ی مستشنی منه بعد از استدلال به نهی از اکل در چند جای مکاسب، مثل استدلال بر اصالة اللزوم در معاطات (ج 3 ص 54) و خیارات (ج 5 ص 20)
لذا آمدن «واو» اول آیه و آدرس دادن به سوره ی بقره در نسخه های چاپ شده ی مکاسب در بحث خیارات (ج 5 ص 20) ظاهراً صحیح نیست.
( آدرس ها بر اساس چاپ مجمع الفکر است )
پاسخ
 سپاس شده توسط السید ، یا علی


پیام‌های این موضوع
در محضر استاد میری (زید عزّه) - توسط مهدی قنبریان - 6-مهر-1393, 23:17

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 2 مهمان