21-آذر-1397, 08:57
(24-آبان-1393, 19:22)rayhan نوشته: مثال غنا که فرموده اید نمی تواند مثال برای محل بحث ما باشد چون در مثل غنا و مثال های دیگری که در اقل و اکثر در حرام تصور می کنید مرجع شبهه، به شک در تکلیف است. چرا که حرمت اکثر معلوم و مشخص است و شک در حرمت اقل است.
اما در بحث اقل و اکثر در واجب، مثال های مختلفی هست که حکم آنها همه برائت نیست.
متوجه نشدم بهر حال ممکن است اقل و اکثر ارتباطی به شک در تکلیف بازگردد و لازم نیست در همه مثالها حکم به برائت نشود تا اقل و اکثر ارتباطی شود ؛ خلاصه اشکال شما به مثال چیست ؟
مثال دیگری که ذکر کرده اند ساختن مجسمه ذی روح است که شک میکنیم ساخت مجسمه کامل حرام است یا اقل از آن هم حرام است .