3-اسفند-1391, 05:39
(16-آذر-1391, 23:20)hadi نوشته: بسم اللهیک نکته قابل دقت و بحث برانگیز درباره تعبیر محدث کلینی(ره) در مقدمه کافی شریف این است که آبا مقصود از عبارت " بالآثار الصحیحه عن الصادقین" صحیح اصطلاحی است یا صحیح لغوی به معنای آنچه با واقع مطابق باشد.
برای شروع، مبنای استاد در پذیرش همه ی روایات کافی شریف را بیان می کنیم.
آنچه برای دلیل آن مطرح می کنند این است که مرحوم کلینی در مقدمه کتاب، شهادت می دهد که تمام روایات این کتاب صحیح است؛ از آنجا که این شهادت محتمل الحس و الحدس است و استاد، قایل به اصالة الحس هستند، تمام روایات کافی قابل قبول خواهد بود.
البته این مبنا، باعث تصحیح راویان نمی شود و فقط روایت را تصحیح می کند.
عنایت می فرمایید که حمل کلام این محدث عالی مقام بر صحیح اصطلاحی رجالی نظر به عدم تداول این اصطلاح خاص در زمان غیبت صغری(یعنی زمان تالیف کافی شریف) انصافا مشکل است.
این اشکال در کلمات محقق شیخ مرتضای حائری که استاد آیت الله شب زنده دار بودند و از استاد شنیدم که فرمودند ایشان خیلی دقیق بودند، طرح شده است.
ان شاءالله که خوشتون بیاد ----
علامه العلم کثره العباده