13-اسفند-1391, 14:46
(9-بهمن-1391, 00:52)ahmad.alavi نوشته: ايشان اِخبارهاي جزمي مرحوم صدوق ( مانند قال الصادق عليه السلام و يا روي الزراره) در من لا يحضره الفقيه را حجت مي دانند از باب اينكه محتمل الحس و الحدس است كه بناء عقلاء بر ترجيح جانب حس مي باشد.پس در اينجا حتما قرينه اي بوده كه ايشان با تكيه بر آن اسناد جزمي داده.
ولي اِسناد غير جزمي ايشان را حجت نمي دانند مثل جايي كه فرموده: روِي عن الزراره (از زراره روايت شده) زيرا سند آن نزد خود مرحوم صدوق معلوم نبوده
این مبنا باطل است، اقای صدر واقای سیستانی به این حرف اشکال کرده اند که اینکه "قال" اسناد جزمی باشد ولی "روی" اسناد غیر جزمی معلوم نیست، بلکه شاید تفنن در تعبیر باشد، استاد ما اقای احمدی هم اشکال کرده اند که تقدم اصالة الحس بر حدس در سیره عقلاء در صورتی است که قرینه ای بر حدسی بودن نباشد ودر مقام همین که در بسیاری از روایات که سند داشته سندش را اورده، ولی در اینجا که رسید ناگهان سندش پرید، وسند نیاورد، عقلاء زیر بار اینکه حسی است نمیروند.
این شما و این هم عقلاء