3-فروردين-1392, 21:32
(آخرین تغییر در ارسال: 3-فروردين-1392, 21:42 توسط سید محمود فریمانه.)
بسم الله الرحمن الرحیم
در جواب 83068 باید گفت که اولا: استاد احمدی می فرماید همینکه در اکثر موارد ایشان روایات را معنعن ومسند نقل می کند قرینه می شود که ایشان مقید بوده که اسناد را ذکر کند واینکه در بعضی موارد سند را حذف ومستقیم می گوید قال الصادق علیه السلام اصالة الحس از این موارد منصرف است.
ثانیا: اصل کبرای اصالة الحس در جایی مطرح می شود که صاحب کتاب یا محدث معذور باشد از ذکر نام رواة دیگر بخاطر مفقود شدن آثار واشباه آن کما فی ابن ابی عمیر، اما در مثل ایشان که دلیلی بر عذر ایشان وجود ندارد واز سیره هم بر نقل اسامی رواة بوده کما فی زماننا هذا که وقتی از بزرگی مطلبی را نقل می کنند سعی می کنند تمام وسائط را ذکر کنند مخصوصا اگر بخواهند بر اساس نقل آن بزرگ اثر الزامی ای را مترتب کنند.
ثالثا: کبرای اصالة الحس اول الکلام است.
در جواب 83068 باید گفت که اولا: استاد احمدی می فرماید همینکه در اکثر موارد ایشان روایات را معنعن ومسند نقل می کند قرینه می شود که ایشان مقید بوده که اسناد را ذکر کند واینکه در بعضی موارد سند را حذف ومستقیم می گوید قال الصادق علیه السلام اصالة الحس از این موارد منصرف است.
ثانیا: اصل کبرای اصالة الحس در جایی مطرح می شود که صاحب کتاب یا محدث معذور باشد از ذکر نام رواة دیگر بخاطر مفقود شدن آثار واشباه آن کما فی ابن ابی عمیر، اما در مثل ایشان که دلیلی بر عذر ایشان وجود ندارد واز سیره هم بر نقل اسامی رواة بوده کما فی زماننا هذا که وقتی از بزرگی مطلبی را نقل می کنند سعی می کنند تمام وسائط را ذکر کنند مخصوصا اگر بخواهند بر اساس نقل آن بزرگ اثر الزامی ای را مترتب کنند.
ثالثا: کبرای اصالة الحس اول الکلام است.