30-فروردين-1392, 11:14
تفاوتی در کلام استاد احمدی واستاد شهیدی
در این زمینه مشاهده میشود که باید دقت کرد، بله هر دو بزرگوار
اصالة الحس را اشکال کرده اند منتها اشکالشان متفاوت است،
اقای احمدی فرموده اند که اصالة الحس را در اینجا قبول نداریم
چرا که وقتی عقلا میبینند شخصی دابش بر اوردن سند بوده
ولی به اینجا که رسید سند نیاورد، اینجا عقلا میگویند اگر
سندی حسی داشت مثل بقیه جاها باید می اورد ولذا
اصالة الحس جاری نمیکنند، اما اقای شهیدی اصالة الحس
را در مقام رد میکنند به این بیان که در جایی که فاصله زیاد
است عقلا چنین قاعده ای جاری نمیکنند، اقای احمدی به
این حرف اشکال کرده اند که اگر چنین قاعده ای را عقلا منکرند
پس توثیقات رجالیون را هم نمیتوان قبول کرد،و بعبارت بهتر
تفصیل بین مرسلات صدوق و توثیقات رجالیون بی معناست،
چرا که تنها دلیل برای قبول توثیقات این است که انها با اینکه
در حقشان امکان دارد که کابر عن کابر نقل کنند که فلان کس
ثقه است ویاضعیف ولی نفرموده اند واصالة الحس جاری میشود،
و عین این حرف در مرسلات صدوق هم می آید، منتها اگر کلام
اقای احمدی را بپذیریم تفصیل بین توثیقات رجالیون و مراسیل
صدوق درست خواهد شد، چرا که داب رجالیون اوردن سند برای
توثیق وتضیعف نیست بخلاف داب صدوق که این همه سند در
کتابش می اورد.
در این زمینه مشاهده میشود که باید دقت کرد، بله هر دو بزرگوار
اصالة الحس را اشکال کرده اند منتها اشکالشان متفاوت است،
اقای احمدی فرموده اند که اصالة الحس را در اینجا قبول نداریم
چرا که وقتی عقلا میبینند شخصی دابش بر اوردن سند بوده
ولی به اینجا که رسید سند نیاورد، اینجا عقلا میگویند اگر
سندی حسی داشت مثل بقیه جاها باید می اورد ولذا
اصالة الحس جاری نمیکنند، اما اقای شهیدی اصالة الحس
را در مقام رد میکنند به این بیان که در جایی که فاصله زیاد
است عقلا چنین قاعده ای جاری نمیکنند، اقای احمدی به
این حرف اشکال کرده اند که اگر چنین قاعده ای را عقلا منکرند
پس توثیقات رجالیون را هم نمیتوان قبول کرد،و بعبارت بهتر
تفصیل بین مرسلات صدوق و توثیقات رجالیون بی معناست،
چرا که تنها دلیل برای قبول توثیقات این است که انها با اینکه
در حقشان امکان دارد که کابر عن کابر نقل کنند که فلان کس
ثقه است ویاضعیف ولی نفرموده اند واصالة الحس جاری میشود،
و عین این حرف در مرسلات صدوق هم می آید، منتها اگر کلام
اقای احمدی را بپذیریم تفصیل بین توثیقات رجالیون و مراسیل
صدوق درست خواهد شد، چرا که داب رجالیون اوردن سند برای
توثیق وتضیعف نیست بخلاف داب صدوق که این همه سند در
کتابش می اورد.