25-آبان-1393, 10:06
نماز جماعت یکی از پرفضیلت تریی اعمال در شریعت اسلام است و برای آن ثواب بسیاری نقل شده است؛ حال مسأله مورد سؤال این است که ثواب مطرح شده برای نماز جماعت بر صدق جماعت مترتب است یا اینکه ثواب آن بر اساس اجزای نماز می باشد؟
آنچه به نظر می رسد این است که ثواب جماعت به اجزاء تعلق می گیرد به این معنی که هر مقدار از [/font]اجزاء که درک شود به همان نسبت ثواب بر عمل شخص مترتب می شود.
بر این بیان چند مؤید ذکر می کنم: 1- در بیان فقهاء وجود دارد که وقتی شخص به محل اقامه نماز جماعت می رسد و امام در حال خواندن تشهد پایانی نماز است، شخص برای اینکه به ثواب تشهد برسد باید اقتداء کرده و به حالت تجافی قرار بگیرد.
2- در روایتی از حضرت رسول صلی الله علیه وآله نقل شده است که وقتی شخصی به حمد امام جماعت نرسید، حضرت رسول صلی الله علیه و آله اشاره به کوه ابوقبیس نموده و فرمودند: اگر به اندازه این کوه در راه خدا طلا انفاق کند، به اندازه ثواب حمد از دست رفته نمی رسد.
3- یکی از مستحبات نماز جماعت این است که بلافاصله بعد از تکبیر گفتن امام جماعت، مأمومین هم نماز را آغازکنند و اقتدا کردن را به تاخیر نیندازند.
دوستان محترم نظر خود را در این موضوع بیان نمایند.[/size]
آنچه به نظر می رسد این است که ثواب جماعت به اجزاء تعلق می گیرد به این معنی که هر مقدار از [/font]اجزاء که درک شود به همان نسبت ثواب بر عمل شخص مترتب می شود.
بر این بیان چند مؤید ذکر می کنم: 1- در بیان فقهاء وجود دارد که وقتی شخص به محل اقامه نماز جماعت می رسد و امام در حال خواندن تشهد پایانی نماز است، شخص برای اینکه به ثواب تشهد برسد باید اقتداء کرده و به حالت تجافی قرار بگیرد.
2- در روایتی از حضرت رسول صلی الله علیه وآله نقل شده است که وقتی شخصی به حمد امام جماعت نرسید، حضرت رسول صلی الله علیه و آله اشاره به کوه ابوقبیس نموده و فرمودند: اگر به اندازه این کوه در راه خدا طلا انفاق کند، به اندازه ثواب حمد از دست رفته نمی رسد.
3- یکی از مستحبات نماز جماعت این است که بلافاصله بعد از تکبیر گفتن امام جماعت، مأمومین هم نماز را آغازکنند و اقتدا کردن را به تاخیر نیندازند.
دوستان محترم نظر خود را در این موضوع بیان نمایند.[/size]