14-اسفند-1396, 12:03
(30-دي-1396, 20:58)حسین بن علی نوشته: به نظر میرسد عرف از نقل جواب به سوال هم منتقل میشود مثلا در سوال از حکم شرعی تعبیر به حوادث عرفی نیست پس وقتی امام میفرمایند در حوادث به فقیه مراجعه شود که او حجت است مراد رجوع در فتوا نیست بلکه مراجعه در نوع عمکرد مسلمین در حوادث است که همان ولایت فقیه میشوداین که تعابیر عربی را به زبان فارسی منتقل کنیم و بگوئیم غیر عرفی است روش درستی نیست بله در زبان فارسی غیر عرفی است ولی حوادث در عربی ظاهرا جمع حادث است و حادث می تواند به مطلق امور مکلفین را شامل شود و سئوال سائل ناظر به حصه خاصی از این امور که امور افتایی است باشد . در روایتی وارد شده است : حکم الله فی الاولین و الآخرین سواء و الاولون و الآخرون ایضا فی منع الحوادث شکاء و الفرائض علیهم واحده یسال الآخرون عن اداء الفرائض ... ؛ حادث و حوادث در این روایت را به چه معنا می گیرید ؟
علاوه بر اینکه برای حکم شرعی در لسان روایات تعبیر به سوال شده و در مورد حجیت و ولایت تعبیر به ارجاع شده است همانند فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَارْجِعُوهُ إِلَى اللَّهِ- وَ إِلَى الرَّسُولِ وَ إِلَى أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُم
فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ
این تفوات تعابیر که یک جا سئوال است و یک جا ارجاع هیج دلالت واضحی ندارد و می تواند تفنن در تعبیر باشد .