9-اسفند-1393, 18:54
به نظر می رسد مراد از تکلیف صوری یعنی با این که ظاهر نهی از بیع قرآن و نقوش آن به معنای بطلان معامله است اما باید مراد از نهی از بیع - بر خلاف ظهور اولی در نهی در معاملات- حرمت ایقاع بیع قرآن به گونه ای باشد که در ظاهر نقوش قرآن را شامل شود و باید در صیغه بیع نقوش استثنا شود طبق این معنا حتی اگر در صیغه بیع نقوش را نیز ذکر کرد تکلیف به صورت بیع را عصیان کرده و حرمتی تکلیفی را انجام داده اما معامله فاسد نیست و قرآن بتمامه به خریدار منمتقل می شود. شاید بهترین توجیه برای کلام شیخ همین باشد هر چند این معنا خلاف ظاهر باشد.