6-بهمن-1393, 19:02
(آخرین تغییر در ارسال: 6-بهمن-1393, 19:07 توسط رضا اسکندری.)
شاید حل مشکل در مختار مرحوم شیخ در بحث اجماع باشد.
ایشان در رسائل در بحث اجماع بعد از اینکه در حجیت اجماعات منقول تشکیک می کنند در نهایت می فرمایند اما این به معنای بی فایده بودن اجماعات منقول نیست بلکه آن مقدار از اقوال و فتاوی که اجماع منقول مشتمل بر آنها ست با ضمیمه کردن اجماعات منقول دیگر یا به دست آوردن تعداد دیگری از فتوا منجر به حصول اطمینان یا قطع به قول معصوم علیه السلام می شود. لذا اجماعات منقول در آن مقدار که ما می دانیم مدعی تتبع کرده است با ضمیمه کردن اجماعات منقول دیگر یا تحصیل مقداری دیگر از اقوال، به کار خواهد آمد.
ایشان در رسائل در بحث اجماع بعد از اینکه در حجیت اجماعات منقول تشکیک می کنند در نهایت می فرمایند اما این به معنای بی فایده بودن اجماعات منقول نیست بلکه آن مقدار از اقوال و فتاوی که اجماع منقول مشتمل بر آنها ست با ضمیمه کردن اجماعات منقول دیگر یا به دست آوردن تعداد دیگری از فتوا منجر به حصول اطمینان یا قطع به قول معصوم علیه السلام می شود. لذا اجماعات منقول در آن مقدار که ما می دانیم مدعی تتبع کرده است با ضمیمه کردن اجماعات منقول دیگر یا تحصیل مقداری دیگر از اقوال، به کار خواهد آمد.