امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مساله جدید: ███ تغییر جنسیت ███
#1
Rainbow 
نقل قول:حضرت آیت الله خامنه ای
«آنچه تاکنون در مورد تغییر جنسیت وجود داشته است واقعا تغییر جنسیت نبوده و خود پزشکان نیز معتقد به آن نبودند اما اگر روزی تغییر جنسیت واقعی اتفاق بیفتد یعنی مردی واقعا به زن و یا زنی واقعا به مرد تبدیل شود به صورتی که عرف مردم معتقد به تغییر جنسیت او گردند و با او به عنوان جنس جدیدش برخورد کنند. شرعا نیز باید احکام جنس جدید را رعایت کند ، در غیر این صورت رعایت احکام جنسیت اولش لازم است .
استفتاء از دفتر آیت الله خامنه ای در قم
»
مأخذ:
http://www.askdin.com/thread16609-2.html#post185924


++++++++++++++++++++++++


نقل قول:آیت‌الله شبیری زنجانی
بخش استفتائات ، فصل مربوط به سن بلوغ، رشد و تمییز
«سنّ تکلیف در صورت تغییر جنسیّت

س5. تغيير جنسيّت، كه موجب تغيير در تكاليف شرعى مى‌شود جايز است؟ و اگر دختر 10ساله ای تغییر جنسیت داد انجام تکالیف تا15سالگی از او برداشته می شود و نمازهایی را که قبلا نخوانده، قضا ندارد؟

ج: حدوث این گونه تغییرات ظاهری در بدن برای تغییر واقعی جنسیّت کافی نیست و شخص باید به وظایفی که قبل از انجام عمل بر عهده اش بوده عمل کند.»

منبع
بخش استفتائات سایت رسمی آیت‌الله حاج سیّد موسی شبیری (حسینی) زنجانی (حفظه الله)
مأخذ:
http://www.askdin.com/thread16609-23.html#post428601


++++++++++++++++++++++++


نقل قول:فتوای آیت الله مکارم شیرازی درج شده در سایت رسمی آیت الله مکارم شیرازی
در بخش استفتاءات؛
قسمت سؤالات پزشکی؛
بخش مجموعه سؤالات مربوط به «تغییر جنسیت»؛
«وظایف پزشکان در قبال دو جنسی های کاذب
سؤال:
دو جنسى هاى کاذب از لحاظ پزشکى بر دو دسته اند: دسته اوّل دو جنسى هاىِ کاذبِ مؤنّث اند، که از لحاظ کروموزومى مؤنّث، ولى ظاهرى کاملاً مردانه دارند. [یعنی ژن های کروموزوم های آنها مؤنث است ولی ظاهر و تمایلات کاملاً مردانه دارند]
دسته دوّم دو جنسى هاىِ کاذب مذکّر هستند، که وضعیّت کروموزومى آنان مذکّر، ولى داراى ظاهرى کاملاً زنانه هستند.[یعنی از نظر ژنتیکی دارای کروموزم های مذکر هستند ولی ظاهر و تمایلات آنها کاملاً زنانه است]
باتوجّه به مطالب بالا بفرمایید:

1. آیا پزشک در دو جنسى هاى کاذب مؤنّث، مجاز است، در صورت تمایل فرد و علیرغم ماهیّت زنانه، اقدامى کند که ظاهر مردانه وى حفظ شود؟ [یعنی شخصی از نظر ژنتیکی دارای کروموزم ها مؤنث است ولی خودش به دلیل وجود تمایلات مردانه مایل است مرد باشد، پزشک می تواند ظاهر اندام او را مردانه کند؟]

5. آیا پزشک مجاز است در مورد دو جنسى هاى کاذب مذکّر، که على رغم ظاهر زنانه از لحاظ ماهیّت مرد هستند، براى حفظ ظاهر زنانه آنها، عمل جرّاحى [تغییرجنسیت] انجام دهد؟ [یعنی وقتی فردی به لحاظ ژنتیکی دارای کروموزوهای مرد و مذکر است، ولی به علت وجود تمایلات زنانه در آن فرد، پزشک می تواند او جراحی تغییرجنسیت کند تا ظاهر اندام او را از مرد به زن تغییر دهد؟]
پاسخ:

1. جایز نیست.
5 . جایز نیست.»
منبع سایت رسمی آیت الله مکارم شیرازی در بخش استفتاءات؛ قسمت سؤالات پزشکی؛ بخش مجموعه سؤالات مربوط به «تغییر جنسیت»

و یا به بخش «تغییر جنسیت» در کتاب «رساله احکام پزشکی» آیت الله مکارم شیرازی رجوع گردد؛ این بخش از کتاب فوق در سایت رسمی آیت الله مکارم شیرازی در آدرس زیر قرار دارد؛
سایت رسمی آیت الله مکارم شیرای، بخش تالیفات معظم له > فقهی > رساله عملیه واحکام > رساله احکام پزشکی > 2. وظیفه پزشک در برابر متقاضیان تغییر جنسیّت
مأخذ:
http://www.askdin.com/thread16609-24.html#post636228


++++++++++++++++++++++++++++


نقل قول:متن اصلی عربی مندرج در سایت رسمی آیت الله سیستانی:
««السؤال :
هل يجوز تغيير الجنسية؟
الجواب :
إذا كان المقصود من تغيير الذكر إلی انثی إجراء عملية جراحية لقطع القضيب والانثيين وايجاد فتحتين إحداهما لمجری البول والاخری لممارسة الجنس وإعطاء الشخص جرعات من الهرمونات الانثوية التي تؤثر في ظهوره بمظهر الانثی في بروز الثديين وعدم نبات شعر اللحية ونحوذلك.

والمقصود من تغيير الانثی إلی ذكر أن يزرع لها قضيب صناعي وتعطی جرعات من الهرمونات الذكورية لتظهر بمظهر الرجال في عدم بروز الثديين ونبات اللحية ونحو ذلك فهذا كله مما لا أثرله ولاتتحول الانثی إلی ذكر ولا الذكر إلی الانثی بشيء من ذلك مضافاً إلی ما تستلزمه العمليات المذكورة من النظر إلی العورة ولمسها من دون مسوغ شرعي.وأما إذا كان المقصود بتحويل الذكر إلی انثی وبالعكس التحويل بحسب الاجهزة التناسلية الداخلية والخارجية التي هي المناط في تمييز أحد الجنسين عن الآخر فهذا مما لامانع منه في حد ذاته بغض النظر عن مقدماته ومقارناته المحرمة ولكن الظاهر عدم تحققه إلی زماننا هذا.

والذي يتحقق هو الأمر الأول عادة. نعم ربما تجری بعض العمليات الجراحية لمن يتكون تشوّه في جهازه التناسلي كأن يتوهم أنه انثی لعدم ظهور قضيبه وخصيته فيتبين بعد الكشف الطبي انه لايملك الجهاز الانثوي الداخلي بل يملك قضيباً وخصيتين مضمرتين مثلاً فيقوم الطبيب بإجراء عملية جراحية لاظهارهما ، أويكون له شبه القضيب والخصيتين فيتوهم انه ذكر وبعد الفحص الطبي يتبين انه يمتلك الجهاز التناسلي الانثوي من المبيض والرحم فيقوم الطبيب بقطع اللحمة الزائدة وإزالة ما يشبه القضيب مثلاً وهذا لامانع منه في حد ذاته وليس ذلك تغييراً للذكر إلی انثی إو بالعكس حقيقة وأما ارتفاع الحرمة عن مقدماته ومقارناته فمنوط بحصول أحد العناوين الثانوية كالاضطرار والحرج الذي لايتحمل عادة.»»

منبع سایت رسمی حضرت آیت الله سیستانی(دام ظلّه)


ترجمه فارسی متن کامل استفتاء از آیت الله سیستانی

««سؤال: آيا تغيير جنسيت جايز مي‌باشد؟
جواب:

اگر مقصود از تغيير جنسيت مرد به زن انجام عمل جرّاحي جهت قطع آلت تناسلي مردانه و بريدن بيضه‌ها و ايجاد دو روزنه در بدن فرد، يک روزنه براي خروج ادرار و روزنه دوم براي انجام مباشرت جنسي و تجويز و استعمال هورمون‌هاي زنانه جهت بروز خصلت‌هاي مخصوص زنان مانند بزرگ شدن سينه‌ها و نروييدن موي صورت باشد.

و مقصود از عمل جراحي تغيير جنسيت از زن به مرد اين باشد که يک آلت تناسلي مردانه مصنوعي براي فرد نصب گردد و براي او مصرف هورمون‌هاي مردانه تجويز گردد تا برخي صفات خاص مردان مثل کوچک شدن سينه‌ها يا روئيدن ريش و موي صورت براي اين زن بروز کند بايد گفت هيچ‌کدام از اين امور شرعاً سبب تبديل شدن مرد به زن يا تبديل شدن زن به مرد نيست لذا هيچ کدام از اين جراحي‌هاي تغيير جنسيت و مصرف هورمون‌ها سبب تبديل شدن زن به مرد يا مرد به زن به لحاظ شرعي نشده و حرام است. علاوه بر حرمت اين کار، حرمت جداگانه‌اي هم اين عمل جراحي دارد زيرا اين عمل جراحي تغيير جنسيت لازمه‌اش نگاه کردن و لمس کردن عورت و اندام تناسلي بدون مجوز شرعي است که خود کار حرام جداگانه‌اي است.

بله، اگر مقصود از عمل تغيير جنسيت مرد به زن آن بود که به طور واقعي تمام اندام جنسي و تناسلي زن را به شکل کامل و طبيعي آن در بدن مرد قرار دهند و يا در تغيير جنسيت زن به مرد تمام اندام‌هاي جنسي و تناسلي مرد را به طور حقيقي در بدن زن قرار دهند آن وقت شايد ممکن بود که بگوييم که اين عمل تغيير جنسيت بلااشکال است (البته صرف نظر از حرمت نگاه و لمس عورت و اندام تناسلي) ولي در عصر ما، امکان چنين عمل تغيير جنسيتي به لحاظ پزشکي وجود ندارد و بنابراين آنچه در حال حاضر به عنوان عمل تغيير جنسيت انجام مي‌گيرد حرام قطعي شرعي است.

بله اگر فردي بود که در باطن يک مرد کاملاً طبيعي بود وليکن آلت تناسلي و بيضه‌هاي مردانه او زير پوست بدنش که پوستي زائد شبيه اندام زنان داشت پنهان شده بود و اندام تناسلي طبيعي حقيقي او زير اين پوست زائد مخفي شده بود و با عمل جراحي پوست زائد برداشته شود و آلت تناسلي مردانه و بيضه‌هاي طبيعي او آشکار گردد يا زني بود که داراي آلت جنسي زنانه و تخمدان زنانه است ولي فعلاً پوست زائدي روي محل آلت تناسلي زنانه او وجود دارد که اين پوست زائد شبيه يک اندام تناسلي مردانه است و با عمل جراحي و برداشتن اين پوست زائد، آلت تناسلي زنانه کاملاً طبيعي او آشکار مي‌شود، اين عمل جراحي في حدنفسه و بذاته اشکالي ندارد ولي اسم اين عمل تغيير جنسيت نيست زيرا در واقع اين افراد از زن به مرد يا از مرد به زن تبديل نشده‌اند بلکه مرد از همان ابتدا مرد بوده است فقط اندام تناسلي طبيعي او زير پوست بدنش که شبيه اندام زنانه بوده است مخفي شده بود که حالا ادامه اين وضعيت براي او غيرقابل تحمل شده است به سبب اين اضطرار و حرج، حرمت نگاه و لمس عورت توسط نامحرم برداشته شده و با جراحي پوست زائد برداشته شد و اندام طبيعي مردانه او آشکار شده و آن زن هم از همان ابتدا زن بوده است و تغيير جنسيت از مرد به زن نداده است بلکه جنسيت مخفي شده زير پوست زائد بدنش را آشکار کرده است زيرا حالا که قادر به ادامه اين وضعيت غيرعادي نبوده است با جراحي کردن، پوست زائدي که شبيه آلت مردانه بوده را کنار زده است و اندام تناسلي و تخمدان طبيعي زنانه خود را آشکار کرده است.»»
ترجمه فارسی استفتاء درج شده در سایت رسمی حضرت آیت الله سیستانی
مأخذ:
http://www.askdin.com/thread16609-22.html#post331585


+++++++++++++++++++++++++++++


نقل قول:آيت‌الله لطف‌الله صافي گلپايگاني
«متن سؤال: دوجنسي‌هاي کاذب از لحاظ پزشکي بر دو دسته تقسيم مي‌شوند:
دستۀ اول: دو جنسي‌هاي کاذب مؤنث ‌اند که از لحاظ کروموزمي مؤنث هستند، ولي ظاهري کاملاً مردانه دارند؛
دستۀ دوم: دوجنسي کاذب مذکر هستند که وضعيت کروموزمي آنان مذکر است،
ولي داراي ظاهري کاملاً زنانه هستند.
بفرماييد:

پرسش 7: در دوجنسي کاذب مؤنث[که از لحاظ کروموزمي مؤنث هستند] آيا پزشک از ديدگاه شرع مجاز است در صورت تمايل فرد، علي ‌رغم ماهيت زنانه، اقدامي کند که ظاهر مردانة وي حفظ شود؟[یعنی فرد علیرغم داشتن کروموزوم مؤنث، تمایلات جنس مخالف مذکر را دارد و مایل است ظاهر مردانه خود را حفظ نماید]
پاسخ: در فرض سؤال که عمل پزشک متضمن تثبيت و حفظ ظاهر مردانه است، جواز آن محل اشکال و تأمّل است؛ والله العالم[زیرا معیار برای تعیین و تشخیص جنسیت مذکر یا مؤنث؛ نوع کروموزوم و DNA است و اینکه فرد ظاهر یا تمایلات جنس مذکر یا مؤنث را داشته باشد معیار نیست]
لطف الله صافي
، 27 تیرماه 1381 شمسی.

منبع:
کتاب «تغییرجنسیت با تأکید بر دیدگاه امام خمینی(س)»، محمدمهدی کریمی نیا، تهران، ناشر: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، چاپ: مؤسسه چاپ و نشرعروج، 1391 شمسی، فصل شانزدهم: فتاواي مراجع و فقيهان معاصر ، بخش ديدگاه آيت‌الله لطف‌الله صافي گلپايگاني دربارۀ تغيير جنسيت
که این کتاب؛ مطلب فوق را از «مرکز تحقیقات فقهی قوه قضائیه، گنجينة سؤالات فقهي قضايي، پاسخ سؤال 5869» نقل کرده است.
مأخذ:
http://www.askdin.com/thread16609-24.html#post637620


+++++++++++++++++++++++++++++++


نقل قول:آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی
«سؤال : هل یجوز لشخص مذکر سالم ولیس فیه نقص أن یبدل من ذکر إلى أنثى، أو بالعکس أنثى تبدل إلى ذکر، وذلک للرغبة فقط ولیس لأمر ضروری؟

جواب : التبديل الواقعي بحيث يصبح الذكر انثى واقعاً وبالعكس لم يمكن لحد الآن و اما تبديل الظاهر فلايجوِّز ترتيب احكام الجنس الآخر.
19 / 04 / 2012»
منبع
سایت رسمی آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی (رییس سابق قوه قضاییه و عضو فعلی شورای نگهبان)



ترجمه فارسی:
«تغییر جنسیت
سؤال: آیا برای مردی که بدن و اندامش کاملاً سالم است و نقص و ضرورتی برای ترمیم و جراحی در آن نیست جایز است بدلیل اینکه تمایلاتش مانند جنس مخالف است از مرد به زن تغییر جنسیت بدهد؟ یا برعکس جایز است از جنسیت زن به مرد، تغییر جنسیت داد؟

جواب: تبدیل و تغییر دادن واقعی جنسیت، به گونه ای که جنسیت مرد واقعاً تبدیل به جنسیت زن شده باشد یا برعکس، جنسیت زن واقعاً تبدیل به مرد شده باشد تاکنون امکان پذیر نشده است، و با اینگونه تبدیل و تغییرات ظاهری در جنسیت، جایز نیست فرد را جزء جنس دیگر محسوب کرد و جاری کردن احکام شرعی مربوط به جنس دیگر بر این فرد جایز نیست»
مأخذ:
http://www.askdin.com/thread16609-23.html#post428601


++++++++++++++++++++++++++++++++


نقل قول:ما ذكره السيد الإمام الخميني (رحمه ‏الله) في تحرير الوسيلة

مقاله «تغيير الجنس في الشريعة الاسلامية» تألیف آية الله الشيخ جعفر السبحاني
تغيير الجنس في الشريعة الإسلامية
آية الله الشيخ جعفر السبحاني
.... إلى هنا تبيّن أنّ هذا القسم ـ وهو الرائج حالياً ـ حرام شرعاً وقبيح عرفاً .
فظهر ممّا ذكرنا أنّ التغيير في الجنس بالنحو المذكور لا يخرج المورد عن الجنس الأوّل أوّلاً ، وأنّه حرام ثانياً ، وبذلك يُعلم أنّ أكثر ما ذكره السيد الإمام الخميني (رحمه ‏الله) في تحرير الوسيلة من المسألة الثالثة إلى التاسعة من باب المسائل المستحدثة ، فروض لا واقع لها ، وإنّما تنطبق هذه الفروض على القسم الأوّل [ تغيير الجنس ] الذي قلنا بعدم ثبوت إمكانه إلا بالإعجاز
منبع
مقاله «تغيير الجنس في الشريعة الاسلامية» [من صفحة 55 الی 67] نویسنده : آية الله الشيخ جعفر السبحاني ، صفحه 62 مندرج در مجله فصلنامه فقه أهل البیت (عربی)، وابسته به: موسسه دایرة المعارف فقه الاسلامی، مدیر مسئول: آیة الله السید محمود الهاشمی، شماره 65، پاييز 1391 شمسی


ترجمه فارسی:
مقاله «تغییر جنسیت در فقه اسلامی»
تألیف آیت الله شیخ جعفر سبحانی
.... با مطالبی که تاکنون در ضمن مقاله گفتیم روشن شد که تغییر جنسیت در افراد تراجسیتی (ترنسکشوالها که دستگاه تناسلی آنها نقصی ندارد) که اکنون رائج شده است شرعاً حرام و عرفاً قبیح است.
و با مطالبی که گفته شد روشن می گردد که با انجام دادن جراحی تغییر جنسیت به نحوی که در علم پزشکی حال حاضر مرسوم است، اولاً فرد از جنسیت قبلی خود خارج نمی شود و بر همان جنسیت قبلی خود باقی مانده است و ثانیاً اقدام به چنین کاری حرام است، و معلوم گردید که غالب مطالبی که حضرت امام خمینی (رحمه الله تعالی) در کتاب تحریرالوسیله در ضمن مسائل سوم تا نهم در بخش مسائل مستحدثه فرموده اند، فرض هایی هستند که تاکنون امکان پذیر نشده اند، زیرا بیان کردیم که کاربرد یافتن مطالب و فروض ذکر شده در مورد تغییر جنسیت در کتاب تحریرالوسیله امام خمینی(ره) مستلزم امکان پذیر شدن تغییر جنست به لحاظ علم پزشکی است در حالیکه وقوع تغییر جنسیت حقیقی در علم پزشکی تاکنون محال بوده مگر معجزه ای رخ دهد
مأخذ:
http://www.askdin.com/thread16609-23.html#post428601


+++++++++++++++++++++++++++


نقل قول:در تحریرالوسیله امام خمینی(ره) این چنین چیزی نیست

بیانات حضرت آیت الله سید محسن خرازی دامت برکاته
«راجع به تغییر جنسیت آنچه که مهم است و سؤال می کنند در مورد تغییر در تغییر جنسیت؛ گاهی این جور تلقی می شود که همان آلت تناسلی را مثلاً در مرد از بین ببرند و حفره ای ایجاد کنند و با آن هویتهای شخصیتی و روانی را که گاهی از اوقات افراد دارند و تمایل دارند به زن شدن (با توجه به این که خودش مرد است) این را بعضی ها از آن تلقی تغییر جنسيت نموده اند، این تغيير جنسيت نیست. این همان مرد است. بریدن آن محل و حفره ایجاد کردن او را از مردی بیرون نمی برد، همه احکام مرد بودن برای او هست...این مورد که تلقی باطلی است از تغییر دادن جنسیت، هم عمل جراحی آن حرام است و هم آن مسائلی که بعد از آن به دنبال دارد (که من در یکی از بیمارستانهای تهران اطلاع دارم که گفتند قبل از این که این کار را بکند نامزد هم گرفته بوده) و با نامزدش آمده بود آنجا که تغییرات را ایجاد کن که با هم باشیم و حال این که همه چیز اندام جسمی مرتب بود، هم آلت تناسلی داشت و دو آلت مردانه و زنانه هم نداشت، یک آلت بود، فقط همان هویت روانی و شخصیتی او جوری بود که گرایش داشت مثلاً مرد باشد، اینها تغییر جنسیت نیست. متأسفانه در بعضی کتابها هم از تغییر جنسیت به این مسائل تلقی شده و به امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه) استناد کرده اند. در حالی که در تحریرالوسیله امام خمینی(ره) این چنین چیزی نیست، و آن کتابها برداشت خوبی نکرده است و بد فهمیده و اِسنادش نابجاست و بعضی از پزشکان معالج را هم وادار کرده بودند که این مستند به امام خمینی(ره) است در صورتی که اینطور نبوده است.
امام خمینی(رحمت الله علیه) فرموده اند تغييرجنسيت جایز است اگر فعل حرامی انجام نشود، منظورشان از تغيير جنسيت این نیست که فرد مرد باشد و با ایجاد حفره ای به اغراض باطل خود برسد. این تغيير جنسيت نیست، چون جنس مرد است و برای امیال باطل خود اقداماتی انجام می دهد.»
منبع:
کتاب مجموعه مقالات و گفتارهای دومین سمینار دیدگاه های اسلام در پزشکی، جلد دوم، گردآوری شده توسط: دکتر سیدحسین فتاحی معصوم، بخش بحث فقهی دو جنسی ها، مشهد، دانشگاه علوم پزشکی، 1380 شمسی، صفحه 84 و صفحه 89
مأخذ:
http://www.askdin.com/thread16609-23.html#post457817


+++++++++++++++++++++++++


پاسخ های مربوط به شبهه استفتاء منسوب به امام خمینی(ره) در مورد «تغییر جنسیت فریدون (مریم) ملک آرا» در لینک زیر:
http://www.askdin.com/thread16609-24.html#post637620


++++++++++++++++++++++++++++


نقل قول:«آیت الله حسین وحید خراسانی[از مراجع تقلید قم] تغییر جنسیت رو برای ترنسکشوالیسم کلا جایز نمیدونن. فقط برای دو جنسه ها [کسانی بدن آنها همزمان دارای دو اندام فیزیکی زنانه و مردانه هست] جایز میدونن.»
مأخذ:
http://www.askdin.com/thread16609-24.html#post636228
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق
پاسخ


پیام‌های این موضوع
███ تغییر جنسیت ███ - توسط علاوی - 27-بهمن-1393, 05:18

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  تغییر دادن متن روایت توسط شیخ صدوق!! عرفان عزیزی 6 1,018 24-خرداد-1401, 15:56
آخرین ارسال: عرفان عزیزی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان