امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مساله جدید: ███ تغییر جنسیت ███
#5
نقل قول:بررسی سند این حدیث صحیح
در روایت مذکور که در آن، به یک واقعه تاریخی که در زمان حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) اتفاق افتاده است، اشاره شده است و در کتاب وسائل الشیعه نیز نقل شده است.
( وسائل الشیعه، ج 26، ص 286 ـ 287، ح 3)«پاورقی شماره یک»

بررسی و تحلیل سندی حدیث

علامه محمد باقر مجلسی در ذیل این حدیث نوشته است:
این خبر در بین عامه (اهل سنّت) مشهور، و در کتاب‌های ایشان ثبت است. از این روی، سید مرتضی، مفید و ابن ادریس، علی‌رغم این که به خبر واحد عمل نمی‌کنند، به این روایت عمل کرده‌اند.( ر.ک: روضة المتقین، ج11، ص364) «پاورقی شماره دو»
علامه حلی، سند روایت را صحیح دانسته و گفته است:
کسانی که این خبر را ضعیف دانسته‌اند، به سند آن توجه نداشته‌اند.( ر.ک: همان، ج11 ، ص364) «پاورقی شماره سه»
شیخ طوسی این روایت را در کتاب تهذیب،با تفاوت در برخی الفاظ، از «میسره بن شریح» نقل کرده است.( ر.ک: شیخ طوسی، تهذیب الاحکام، ج9، ص354، حدیث 5. ؛ یا شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، ج17، ص575، ابواب میراث خنثی، باب2 حدیث3) «پاورقی شماره چهار»
همچنین، شیخ مفید، این روایت را در کتاب ارشاد،بخش قضایای امیر مؤمنان(ع) نقل کرده است.( ر.ک: محمد بن محمد (شیخ مفید)، ارشاد، ج1، ص213) «پاورقی شماره پنج»
با توجه به آن‌چه که گذشت،
این روایت بین فقهای شیعه و سنّی مشهور است

و حتی برخی از فقیهان، بر اساس آن، فتوا داده‌اند؛ مانند:
شیخ مفید و سید مرتضی و ابن ادریس حلی در سرائر،( ر.ک: به نقل از: میرزا حسن بجنوردی، القواعد الفقهیة، ج2، ص59) «پاورقی شماره شش»
آیت‌الله محمدحسن نجفی، صاحب جواهر الکلام،( ر.ک: محمد حسن نجفی، جواهر الکلام، ج39، ص 283 ـ 284) «پاورقی شماره هفت»
آیت‌الله علی مشکینی(مصطلحات الفقه، ص 233.) «پاورقی شماره هشت»
و امام خمینی.( ر.ک: تحریرالوسیله (ترجمه فارسي)، ج 2، ص 426، مسئله 2) «پاورقی شماره نه»
صاحب کتاب جواهر الکلام از صحت مضمون روایت به شدّت دفاع می‌کند و قول کسانی را که مدعی‌اند: تعداد اضلاع مساوی است، قاطعانه، رد می‌کند.( ر.ک: محمد حسن نجفی، جواهر الکلام، ج 39، ص 285 ـ 286) «پاورقی شماره ده»
آیت‌الله محمد مؤمن قمی، پس از نقل روایت فوق، می‌گوید:
به اعتقاد من، روایت یاد شده این معنا را در بر دارد که آن شخص، هم نقش مرد و هم نقش زن را ایفا می‌کرده، با این وجود، امیر مؤمنان(ع) او را به مردان ملحق کرده است.( کلمات سدیدة فی مسائل جدیدة، ص 107؛ مجله فقه اهل بیت (فارسی)، سال2 (پاییز 75)، ش7، ص 94) «پاورقی شماره یازده»

با توجه به آن‌چه گذشت،
در هر صورت، فرازهای آغازین روایت، که ملاک جنسیت را بر اساس مجرای بول بیان می‌کند، مورد پذیرش است؛ چون چنین مضمونی، در روایت‌های متعدد دیگر، مورد تأکید قرار گرفته است.
بنابراین، این فرد اگر از مجرای زنانه بول کند زن است؛ وگرنه مرد است. این مطلب، بارها از زبان حضرت امیر مؤمنان(ع) نقل شده است:«اِنَّ علیاً کانَ یَقولُ: الخنثی یوّرث مِن حیثُ یَبولُ....»؛( وسائل الشیعه، ج 26، ص 286، ح 2) «پاورقی شماره دوازده» امام علی(ع) پیوسته می‌فرمود: میراث خنثی بر اساس مجرای بول تعیین می‌شود.


«پاورقی شماره یک» وسائل الشیعه الی تحصیل مسائل الشریعۀ، شيخ محمد بن الحسن حرّ عاملي، بیروت، دار احیاء التراث العربی، 1412 ق./1991م. ، ج 26، ص 286 ـ 287، ح 3.
«پاورقی شماره دو» ر.ک: کتاب روضة المتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه (طبع قدیم)جلد:١١، نویسنده:مجلسی، محمدتقی بن مقصودعلی ،محقق:اشتهاردی، علی پناه ومحقق: موسوی کرمانی، حسین ،ناشر:بنياد فرهنگ اسلامي حاج محمدحسين کوشانپور ،محل نشر:قم، ج11، ص364.
«پاورقی شماره سه» ر.ک: همان کتاب روضة المتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه (طبع قدیم)جلد:١١، نویسنده:مجلسی، محمدتقی بن مقصودعلی ،محقق:اشتهاردی، علی پناه ومحقق: موسوی کرمانی، حسین ،ناشر:بنياد فرهنگ اسلامي حاج محمدحسين کوشانپور ،محل نشر:قم، ج11، ص364.
«پاورقی شماره چهار» ر.ک: شیخ طوسی، تهذیب الاحکام، ج9، ص354، حدیث 5. ؛ یا شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، ج17، ص575، ابواب میراث خنثی، باب2 حدیث3.
«پاورقی شماره پنج» ر.ک: محمد بن محمد (شیخ مفید)، ارشاد، ج1، ص213.
«پاورقی شماره شش» ر.ک: به نقل از: القواعد الفقهیۀ، سید میرزا حسن الموسوی البجنوردی، قم، مؤسسه اسماعیلیان، 1413ق./1371شمسی. ، ج2، ص59.
«پاورقی شماره هفت» ر.ک: جواهر الکلام، محمدحسن النجفی، بیروت، داراحیاء التراث العربی. بی تا، ج39، ص 283 ـ 284.
«پاورقی شماره هشت» ر.ک: مصطلحات الفقه، علی مشکینی، قم، الهادی، 1377 شمسی، ص 233.
«پاورقی شماره نه» ر.ک: تحریر الوسیله (ترجمه فارسی)جلد:٢نویسنده:خمینی، روح الله ( رهبر انقلاب و بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران)مترجم:موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)ناشر:موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)محل نشر:تهران سال نشر:١٣٨۵، ج 2، ص 426، مسئله 2.
«پاورقی شماره ده» ر.ک: جواهر الکلام، محمدحسن النجفی، بیروت، داراحیاء التراث العربی. بی تا، ج 39، ص 285 ـ 286.
«پاورقی شماره یازده» کلمات سدیدۀ فی ‌مسائل جدیدۀ، محمد المؤمن، قم، مؤسسة النشر الاسلامی، 1415ق.، ص 107؛ یا مقاله «سخنی درباره تغییر جنسیت»، مجله فقه اهل بیت (فارسی)، سال2 (پاییز 1375شمسی)، ش7، ص 94.
«پاورقی شماره دوازده» وسائل الشیعه الی تحصیل مسائل الشریعۀ، شيخ محمد بن الحسن حرّ عاملي، بیروت، دار احیاء التراث العربی، 1412 ق./1991م. ، ج 26، ص 286، ح 2.

منبع بررسی سند این حدیث صحیح:
کتاب تغيير جنسيت با تأکید بر دیدگاه امام خمینی(س)، تألیف محمدمهدی کریمی‌نیا ،ناشر: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، فصل پنجم، بخش تاریخچة خنثی‌ها (دوجنسی‌ها)
که عیناً در کتاب تغييرجنسيت از منظرفقه و حقوق، محمدمهدی کریمی نیا، چاپ اول، سال1389 شمسی،مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، قم، صفحات 106و 107 نیز تکرار شده است.
منبع:
http://www.askdin.com/thread16609-24.html#post655004
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق
پاسخ


پیام‌های این موضوع
███ تغییر جنسیت ███ - توسط علاوی - 27-بهمن-1393, 05:18
علی(ع)دلّ وجودفرج المرأةوالرحم بل الحمل وتولّدالولدمنه علی النحوالطبیعی لایثبت اُنوثت - توسط علاوی - 20-اسفند-1393, 18:55

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  تغییر دادن متن روایت توسط شیخ صدوق!! عرفان عزیزی 6 1,054 24-خرداد-1401, 15:56
آخرین ارسال: عرفان عزیزی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان