بله با تشکر از تذکر دوست گرامی مبین
شکل عنوان اصلاح شد
یک نظریه اینگونه است:
خمس حق الاماره و از آن منصب امامت است. در دوره غیبت، هر فقیه جامع الشرایطی که در راس حکومت قرار گرفت، به گونه طبیعی خمس در اختیار او قرار میگیرد.
دراین فرض، جایی برای آرای گوناگون دیگری که در کتابهای فقهی در باره خمس در دوره غیبت آمده باقی نمیماند، چرا که در فرض نبود حکومت و این که خمس، ملک شخصی امام و گروههای سه گانه سادات است، آن نظرها، جایی دارند.
براساس دلیلهای ولایت فقیه، همه اختیارات حکومتی پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلّم و ائمه علیهالسّلام در عصر غیبت به فقیه واگذار شده است. بنابراین، همان گونه که این بودجه در زمان حیات پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلّم و ائمه علیهالسّلام در اختیار آنان قرار میگرفت، در زمان غیبت نیز باید در اختیار ولی فقیه قرار گیرد.
(لما کان المرجع فی امر الخمس هو الامام علیه السلام، ففی عصر الغیبة یرجع فیه الی الحاکم حیث انه الحجة من قبله، ویوصل الیه کله وهو یصرفه فی مصارفه. ( تقریرات درس سید محمدهادی میلانی، کتاب الخمس، ص۲۷۷.)
چون اختیار دار خمس، در دوره حضور، امام علیهالسّلام است، در عصر غیبت، باید حاکم اسلامی سرپرست آن گردد؛ زیرا او حجت از سوی امام علیهالسّلام است. پس باید، همه خمس به او داده شود، تا هزینه کند.
شکل عنوان اصلاح شد
یک نظریه اینگونه است:
خمس حق الاماره و از آن منصب امامت است. در دوره غیبت، هر فقیه جامع الشرایطی که در راس حکومت قرار گرفت، به گونه طبیعی خمس در اختیار او قرار میگیرد.
دراین فرض، جایی برای آرای گوناگون دیگری که در کتابهای فقهی در باره خمس در دوره غیبت آمده باقی نمیماند، چرا که در فرض نبود حکومت و این که خمس، ملک شخصی امام و گروههای سه گانه سادات است، آن نظرها، جایی دارند.
براساس دلیلهای ولایت فقیه، همه اختیارات حکومتی پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلّم و ائمه علیهالسّلام در عصر غیبت به فقیه واگذار شده است. بنابراین، همان گونه که این بودجه در زمان حیات پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلّم و ائمه علیهالسّلام در اختیار آنان قرار میگرفت، در زمان غیبت نیز باید در اختیار ولی فقیه قرار گیرد.
(لما کان المرجع فی امر الخمس هو الامام علیه السلام، ففی عصر الغیبة یرجع فیه الی الحاکم حیث انه الحجة من قبله، ویوصل الیه کله وهو یصرفه فی مصارفه. ( تقریرات درس سید محمدهادی میلانی، کتاب الخمس، ص۲۷۷.)
چون اختیار دار خمس، در دوره حضور، امام علیهالسّلام است، در عصر غیبت، باید حاکم اسلامی سرپرست آن گردد؛ زیرا او حجت از سوی امام علیهالسّلام است. پس باید، همه خمس به او داده شود، تا هزینه کند.