(25-آبان-1395, 12:32)82036 نوشته: سوال:
اگر مکلف بر اساس این طرق نهی شده قطع به اثبات تکلیف نمود و بعد از تنبه شارع هم مصر است گرچه شارع این طرق را نهی نموده لکن برای من قطع حاصل شده، آیا این قطع حجت است؟
مرحوم «شیخ انصاری»، قطع قطاع را مطلقا حجت دانسته و آن را از سایر قطعها متفاوت نمیداند؛
مرحوم «کاشف الغطاء» میگوید: قطع قطاع مطلقا حجت نیست؛
مرحوم «صاحب فصول» به تفصیل اعتقاد دارد؛ به این بیان که:
تفصیل صاحب فصول
ا) مکلف در واقع قطاع است و خودش هم میداند به این بیماری دچار است و یقین هم دارد که قطع او نزد شارع حجت نیست؛ در این صورت، قطعش حجیت ندارد و نباید به آن اعتنا کند.
ب) مکلف در واقع قطاع است و خودش هم میداند قطاع است، ولی نمیداند آیا نزد «شارع قطع قطاع» اعتبار دارد یا ندارد؛ در این صورت، تا زمانی که منعی از سوی شارع محقق نشده، قطع او ارزش دارد، ولی به مجرد این که دلیل آمد و یقین کرد که قطعش حجت نیست، نباید به آن اعتنا کند.
ج) مکلف در واقع قطاع است و خودش هم میداند قطاع است و عقل او حکم میکند که قطعش حجت است، آن گاه از راه ملازمه حکم عقل و شرع، به امضای شرع هم پی میبرد؛ در این صورت، قطع وی معتبر است.