امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
«تقریر» معنای روایت رسول گرامی اسلام در مورد تاخیر نماز عشا
#1
یکی از روایاتی که که در بحث صلاه و در مساله اوقات نماز عشا مطرح می شود موثقه ی سماعه است . 

الْحَسَنُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ سَمَاعَةَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ هَارُونَ بْنِ خَارِجَةَ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص:
لَوْ لَا أَنِّي أَخَافُ أَنْ أَشُقَّ عَلَى أُمَّتِي لَأَخَّرْتُ الْعَتَمَةَ إِلَى ثُلُثِ اللَّيْلِ وَ أَنْتَ فِي‏ رُخْصَةٍ إِلَى‏ نِصْفِ‏ اللَّيْل‏

:.در معنای این روایت دو احتمال وجود دارد که هر کدام در برداشت از وقت نماز عشاء تاثیر دارند .اینک این دو احتمال را  با ذکر قرائن برای هر احتمال ذکر می کنیم :
1.لاخرت در این روایت یعنی اینکه حضرت می فرمایند اگر برای مردم سخت نبود اول وقت عشا را ثلث لیل قرا ر می دادم .این برداشت از روایت چند قرینه دارد :
الف : لفظ اخرت ظهور در معنای اخرت وقتها دارد لذا ظاهر کلام این احتمال را تقویت می کند کما قال الاستاذ الشهیدی حفظه الله .
ب : در روایات دیگری به این مضمون وارد شده است که معنای آن ها بدون شک معنای اخرت وقتها را می رساند مانند :
عَنْ سَمَاعَةَ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏
لَوْ لَا نَوْمُ‏ الصَّبِيِ‏ وَ عِلَّةُ الضَّعِيفِ لَأَخَّرْتُ الْعَتَمَةَ إِلَى ثُلُثِ اللَّيْلِ.
این روایت با توجه به اینکه حضرت مشقت امت را در این قرار داده اند که بجه می خوابد .به این دلیل که بجه خوابش می برد اول وقتش را ثلث لیل قرار نمی دهم .
روایت دیگر به این مضمون از عایشه نقل شده است که : اعتم رسول الله ذات لیله حتی عامۀ الیل فقال : إنّه لوقتها لولا ان أشقّ علی أمّتی .معلوم است که منظور حضرت قرار دادن اول وقت عشاء است .نه آخر آن .
ج: قریب به اتفاق فقها همین برداشت را از روایت کرده اندو برداشت دیگری نقل نشده است .{این قرینه خوبی نیست و مورد قبول نیست }

2.احتمال دوم : اینکه معنای کلام رسول گرامی اسلام این باشد که : لجعلت آخر وقتها .یعنی اگر برای مردم سخت نبود آخر وقت عشا ء را ثلث لیل قرار می دادم و بعد از آن دیگر تاخیر جایز نبود .قرینه ای که بر این احتمال می توان ذکر کرد ادامه ی روایت است .حضرت در ادامه می فرمایند : و انت فی رخصه الی نصف الیل .معلوم است که به ماقبل ارتباط دارد .
قرینه ی دیگر نیز از روایت دیگر ی که از پیامبر گرامی اسلام نقل شده است می توان استفاده کرد .
عَنْ أَبَانِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ لَوْ لَا أَنْ أَشُقَّ عَلَى أُمَّتِي لَأَخَّرْتُ‏ الْعِشَاءَ إِلَى نِصْفِ اللَّيْلِ.حضرت می فرمایند اگر برای امت من سخت نبود آخر وقت عشاء را نصف لیل قرار میدهم .مفهومش می رساند که حضرت تا بعد از نصف لیل نیز اجازه داده اند برای نماز عشاء تا اینکه برای مردم سخت نباشد .زیرا ممکن است کسانی به خاطر عذر یا مشغله ای تا نصف شب نتوانند نماز عشا بخوانند .از این روایت می توان استفاده کرد که روایت محل بحث نیز در مقام بیان آخر وقت عشاء می باشد .
گفته نشود که این روایت بر احتمال اول نیز قرینه می شود.زیرا بسیار بعید است که نبی اکرم اول وقت عشاء را نصف لیل قرار دهند .


پاسخ


پیام‌های این موضوع
معنای روایت رسول گرامی اسلام در مورد تاخیر نماز عشا - توسط سید رضا حسنی - 5-بهمن-1395, 16:25

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  معنای فایده در الخمس فیما افاد الناس Payam_Khajei 0 70 10-بهمن-1402, 22:51
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  در قرائت نماز، ملک یوم الدین بخوانیم یا مالک یوم الدین، کفوا یا کفؤا...؟؟ حسین بن علی 1 556 9-مرداد-1402, 21:21
آخرین ارسال: مالک
  مستحب نبودن بلند گفتن بسم الله در نماز برای زنان حسین بن علی 1 641 1-اسفند-1401, 07:37
آخرین ارسال: خیشه
  وظیفه کسی که نمیتواند حمد صحیح بخواند نماز جماعت نیست؟ حسین بن علی 0 456 27-دي-1401, 18:08
آخرین ارسال: حسین بن علی
  معنای واژه سحت علی کریمیان 0 276 25-آذر-1401, 20:06
آخرین ارسال: علی کریمیان
  معنای عبارت «مما انفردت به الامامیه» در کتاب الانتصار میرزا مرتضی 1 288 18-خرداد-1401, 20:26
آخرین ارسال: میرزا مرتضی
  اسلام نظام اقتصادی دارد حسین بن علی 2 779 4-دي-1399, 00:10
آخرین ارسال: as937183
  عمومی دال بر تمام بودن نماز، وجود ندارد حسین بن علی 2 862 3-مهر-1399, 12:58
آخرین ارسال: حسین بن علی
  نماز و عبادت برای تقاضای دنیوی یا استجابت دعا باطل است؟ مومن 0 618 25-شهريور-1399, 11:53
آخرین ارسال: مومن
  اخطار ذهنی نیت در ابتدای نماز لازم است؟ حسین بن علی 0 632 25-شهريور-1399, 07:18
آخرین ارسال: حسین بن علی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان