امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
«تقریر» معنای روایت رسول گرامی اسلام در مورد تاخیر نماز عشا
#2
با تشکر از تحقیق ارزنده شما
با در نظر گرفتن مجموع ادله و به جهت تحفظ بر ظاهر آنها، بعید نیست که گفته شود چند نوع مشقت بوده و بعضی از روایات ناظر به یک مشقت و برخی دیگر ناظر به مشقت دیگر بوده اند. یک مشقت در ابتداء نماز عشاء بوده است و یک مشقت در انتهاء نماز عشاء. ظاهر روایت لَأَخَّرْتُ الْعَتَمَةَ إِلَى ثُلُثِ اللَّيْلِ وَ أَنْتَ فِي‏ رُخْصَةٍ إِلَى‏ نِصْفِ‏ اللَّيْل‏ همانطور که شما هم فرمودید با در نظر گرفتن صدر و ذیل آن مشقت در آخر وقت عشاء است. یعنی اگر مشقت نبود آخر وقت عشاء ثلث لیل بود لیکن به خاطر لزوم مشقت، آخر وقت عشاء نصف لیل قرار داده شد. به تعبیر دیگر: به قرینه «انت فی رخصه الی نصف الیل» از ظهور «أخرت» رفع ید کرده و آن را به «جعلت آخر وقت العتمه» حمل کنیم.
مشقت دیگر در ابتداء وقت عشاء است. حضرت می فرماید اگر مشقت نبود ابتداء وقت عشاء را ثلث شب طبق بعضی روایات یا نصف شب طبق بعضی روایات دیگر قرار می دادم. ظاهر روایاتی که جمله« و انت فی رخصة الی نصف الیل» را ندارند این معناست. مثل روایت:الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْوَشَّاءِ عَنْ أَبَانٍ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لَوْ لَا أَنْ أَشُقَّ عَلَى أُمَّتِي لَأَخَّرْتُ الْعِشَاءَ إِلَى ثُلُثِ اللَّيْلِ‌وَ رُوِيَ أَيْضاً إِلَى نِصْفِ اللَّيْلِ‌.
یا روایت:  وَ فِي الْعِلَلِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ سَعْدٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ الْحُسَيْنِ «2» بْنِ سَعِيدٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْقَرَوِيِّ عَنْ أَبَانِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لَوْ لَا أَنْ أَشُقَّ عَلَى أُمَّتِي- لَأَخَّرْتُ الْعِشَاءَ إِلَى نِصْفِ اللَّيْلِ.
بنابراین به جهت تحفظ به ظهور همه روایات این معنا نزدیک به ذهن است ووجهی ندارد که همه روایات را ناظر به یک نوع مشقت بدانیم بلکه شاید هر دو نوع مشقت در کلام و بیان حضرت رسول مطرح شده است و حضرت باقر هر دو آنها را به ابوبصیر نقل کرده است.
پاسخ


پیام‌های این موضوع
RE: معنای روایت رسول گرامی اسلام در مورد تاخیر نماز عشا - توسط محمدجواد - 7-بهمن-1395, 11:31

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  معنای فایده در الخمس فیما افاد الناس Payam_Khajei 0 69 10-بهمن-1402, 22:51
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  در قرائت نماز، ملک یوم الدین بخوانیم یا مالک یوم الدین، کفوا یا کفؤا...؟؟ حسین بن علی 1 554 9-مرداد-1402, 21:21
آخرین ارسال: مالک
  مستحب نبودن بلند گفتن بسم الله در نماز برای زنان حسین بن علی 1 637 1-اسفند-1401, 07:37
آخرین ارسال: خیشه
  وظیفه کسی که نمیتواند حمد صحیح بخواند نماز جماعت نیست؟ حسین بن علی 0 456 27-دي-1401, 18:08
آخرین ارسال: حسین بن علی
  معنای واژه سحت علی کریمیان 0 271 25-آذر-1401, 20:06
آخرین ارسال: علی کریمیان
  معنای عبارت «مما انفردت به الامامیه» در کتاب الانتصار میرزا مرتضی 1 287 18-خرداد-1401, 20:26
آخرین ارسال: میرزا مرتضی
  اسلام نظام اقتصادی دارد حسین بن علی 2 778 4-دي-1399, 00:10
آخرین ارسال: as937183
  عمومی دال بر تمام بودن نماز، وجود ندارد حسین بن علی 2 860 3-مهر-1399, 12:58
آخرین ارسال: حسین بن علی
  نماز و عبادت برای تقاضای دنیوی یا استجابت دعا باطل است؟ مومن 0 618 25-شهريور-1399, 11:53
آخرین ارسال: مومن
  اخطار ذهنی نیت در ابتدای نماز لازم است؟ حسین بن علی 0 631 25-شهريور-1399, 07:18
آخرین ارسال: حسین بن علی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان