11-بهمن-1395, 17:34
این سبک تفکر که در تشخیص روات تنها به کتب رجال رجوع شود، سبب بروز اشتباهاتی در تطبیق روات شده است که به نمونه هایی اشاره می شود.
محمد بن اسماعیل
[1] رجال ابنداود ص : 555 منها: إذا وردت رواية عن محمد بن يعقوب عن محمد بن إسماعيل بلا واسطة ففي صحتها قول لأن في لقائه له إشكالا فيقف الرواية لجهالة الواسطة بينهما و إن كانا مرضيين معظمين.
[2] رجال الطوسي ص : 440 رقم: 6280 محمد بن إسماعيل يكنى أبا الحسن نيسابوري يدعى بندفر.
محمد بن اسماعیل
یکی از این نمونه ها، محمد بن اسماعیل استاد شیخ کلینی و راوی از فضل بن شاذان است. ابن داود در رجال[1] تصور کرده محمد بن اسماعیل، محمد بن اسماعیل بن بزیع است و مطرح کرده که آیا کلینی می تواند از او مستقیم روایت کند؟ علت این تصور آن است که معروف ترین محمد بن اسماعیل در کتب رجال محمد بن اسماعیل بن بزیع است. در حالی که محمد بن اسماعیل که از مشایخ کلینی است، محمد بن اسماعیل النیسابوری است که یدعی بنفر.[2]
[1] رجال ابنداود ص : 555 منها: إذا وردت رواية عن محمد بن يعقوب عن محمد بن إسماعيل بلا واسطة ففي صحتها قول لأن في لقائه له إشكالا فيقف الرواية لجهالة الواسطة بينهما و إن كانا مرضيين معظمين.
[2] رجال الطوسي ص : 440 رقم: 6280 محمد بن إسماعيل يكنى أبا الحسن نيسابوري يدعى بندفر.