14-بهمن-1395, 16:36
[quote pid='3582' dateline='1485796783']
[/quote]
ظن دو معنا داشته باشد و یا یک معنا همراه توجیهات ذکر شده برای آیه شریفه
در هر صورت موارد و مثال هایی که ذکر شده است از مصادیق ظن به معنای عدم علم می باشد که توسط ادله قطعی نقلی یا عقلی از عموم عدم حجیت تخصیص خورده است و معنای علم عرفی صحیح نمی باشد زیرا حجیت علم عرفی ذاتی بوده و نیازمند دلیل بر حجیت نیست
نقل قول:«و ما لهم به من علم، إن یتبعون إلا الظّنّ و إنّ الظّنّ لا یغنی من الحق شیئاً». (نجم/28)بدون شک این قسم از ظن داخل در این آیات نیست، و شواهد فراوانی در خود این آیات بر این معنی وجود دارد، و به تعبیر دیگر قسم دوم در حقیقت یک نوع علم عرفی است نه گمان، بنابراین کسانی که با این آیه و مانند آن برای نفی حجیت "ظن" به طور کلی استدلال کرده اند قابل قبول نیست.
- ....
تفسیر نمونه/ج22/ص531
[/quote]
ظن دو معنا داشته باشد و یا یک معنا همراه توجیهات ذکر شده برای آیه شریفه
در هر صورت موارد و مثال هایی که ذکر شده است از مصادیق ظن به معنای عدم علم می باشد که توسط ادله قطعی نقلی یا عقلی از عموم عدم حجیت تخصیص خورده است و معنای علم عرفی صحیح نمی باشد زیرا حجیت علم عرفی ذاتی بوده و نیازمند دلیل بر حجیت نیست