16-بهمن-1391, 21:58
البته لازم به ذکر است که بین کفاره وحرمت فعل درحال اختیار قائل به تلازم شده اند نه درحال اضطرار ونسیان و...زیرا درروایات مواردی وجود دارد که امر به کفاره کرده اند درحالی که یقینا آن فعل حرام نیست مثلا شخص مریض درحال احرام فرموده اند تظلیلش جائز است اما باید کفاره بدهد یامثلا دربحث صلوة کسی که نسیانا درلباس نجس نماز میخواند روایت دارد علیه القضاء عقوبة درحالی که قطعا فعل حرام مرتکب نشده است زیرا نسیانا بوده است فلذا کسانی که قائل به تلازم میشودند مقصودشان درحال عمد واختیار است.اگر دراین حال برای فعلی کفاره ثابت شود مرتکز این است که آن فعل حرام است.