امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 4 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ترجیح معنای لغوی بر اصطلاحی در ادله
#1
بسم الله الرحمن الرحیم
در جایی که در معنای روایتی امر دایر بین معنای لغوی تعبیر یا معنای اصطلاحی آن باشد در اصول بحث شده است که معنای لغوی مقدم است مگر این که قزینه ای بر معنای اصطلاحی وجود داشته باشد.
یک نمونه ی اثر گذار این قاعده در مباحث قصاص در قتل عمد وجود دارد.
یکی از مباحث مهم این مساله این است که اگر کسی را تهدید به دون القتل کنند و از او بخواهند که دیگری را به قتل رساند آیا این کار جایز است یا نه؟
برای منع از این قتل روایت «إِنَّمَا جُعِلَتِ التَّقِيَّةُ لِيُحْقَنَ بِهَا الدَّمُ- فَإِذَا بَلَغَتِ التَّقِيَّةُ الدَّمَ فَلَا تَقِيَّةَ» استفاده شده است.
مرحوم شیخ(مکاسب، شیخ مرتضی انصاری، ج2، ص98.) در این روایت «دم» را اختصاص به دم شیعه دانسته است و نکته ی این اختصاص به نظر می آید که اصطلاحی گرفتن معنا تقیه است و چون اصطلاح تقیه در خصوص تقیه از هل سنت بوده است، لذا دم را نیز اختصاص به شیعیان داده است.
و همچنین مرحوم آیه الله تبریزی (ره)(إرشاد الطالب إلى التعليق على المكاسب، ج‌1، ص: 279.) برای سرایت دادن این حکم به بحث اکراه ، استدال به علم به عدم تفاوت بین دو باب کرده است.
در حالی که اصلا نیازی نیست این تقیه را تقیه ی اصطلاحی گرفت تا عدم شمول نسبت به دم غیر شیعه و باب اکراه را شامل نشود؛ بلکه در تقابل بین معنای لغوی و اصطلاحی، تا علم به اراده ی معنای اصطلاحی نباشد، همان معنای لغوی(ما یتقی به نفسه) اراده شده و انتقالی در معنا رخ نداده است و نتیجه ی معنای لغوی در این روایت این است که «تقیه» در روایت هم شامل بحث اکراه می شود و هم به قرینه ی تعبیر عام در تقیه مراد از «دم» نیز اعم از شیعه خواهد بود و لذا حتی اگر شخصی که اکراه بر قتلش صورت گرفته سنی باشد نیز شخص حق ندارد به خاطر تعدید دون القتل او را بکشد بلکه باید آن تهدید را به جان بخرد و جان سنی را نجات دهد.
پاسخ
 سپاس شده توسط حسین بن علی ، فطرس


پیام‌های این موضوع
ترجیح معنای لغوی بر اصطلاحی در ادله - توسط 81023 - 12-دي-1396, 22:04

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  بررسی معنای «لمم» در آیۀ 32 سورۀ نجم از ادلۀ عدم اختلال صغیره به عدالت سید یزدی 0 161 29-دي-1402, 18:39
آخرین ارسال: سید یزدی
  معنای اشتراط عدم وجود شاهد مسلمان برای پذیرش شهادت کافر ذمّی سید یزدی 0 119 7-آذر-1402, 01:36
آخرین ارسال: سید یزدی
  معنای عدالت در شاهد به عنوان شرط قبول شهادت سید یزدی 1 259 14-آبان-1402, 21:32
آخرین ارسال: خیشه
  معنای جواز امر در روایات مهدی خسروبیگی 0 980 25-ارديبهشت-1399, 16:19
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  نکته علمی:  معنای حیات مستقر فطرس 0 2,343 15-بهمن-1396, 13:06
آخرین ارسال: فطرس

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان