امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 4 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ترجیح معنای لغوی بر اصطلاحی در ادله
#2
نکتۀ اول این که ملاک در ظهورات ، ظهورات زمان صدور است و این که ما به ظهورات فعلی عمل می کنیم مشروط به اصاله ثبات ظهورات و امثال اینهاست که مشروط به فحص در استعمالات گذشته است ؛ حال اگر پس از فحص این مطلب را در یافتیم که در زمان صدور روایات ، تعبیر تقیه به همین اصطلاح رائج می باشد و به تعبیری اصطلاح رائج در زمان کنونی برخاسته از نفس روایات است ، دیگر نمی توان گفت حمل بر معنای لغویراجح است بلکه به نظر می رسد حمل بر معنای اصطلاحی زمان صدور اولی باشد چون اصطلاحات نوعا پس از معانی لغوی شکل گرفته و ظهوراتشان بنحوی ورود بر ظهورات لغوی دارد .
نکتۀ دوم این که بعید نیست نکتۀ اختصاص دم به دم شیعه این مباحث که طرح فرمودید نباشد بلکه بعید نیست بخاطر این باشد که چون جواز یا وجوب تقیه برای حفظ دم شیعیان جعل شده است آن دمی هم که می تواند مانع تقیه کردن باشد باید دم شیعه بوده باشد تا مانع شود تقیه شود و این از سیاق روایت و تناسب حکم و موضوع استفاده می شود نه از بحث حمل بر معنای اصطلاحی و امثال اینها .
پاسخ
 سپاس شده توسط حسین بن علی


پیام‌های این موضوع
RE: ترجیح معنای لغوی بر اصطلاحی در ادله - توسط مسعود عطار منش - 24-دي-1396, 11:55

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  بررسی معنای «لمم» در آیۀ 32 سورۀ نجم از ادلۀ عدم اختلال صغیره به عدالت سید یزدی 0 162 29-دي-1402, 18:39
آخرین ارسال: سید یزدی
  معنای اشتراط عدم وجود شاهد مسلمان برای پذیرش شهادت کافر ذمّی سید یزدی 0 119 7-آذر-1402, 01:36
آخرین ارسال: سید یزدی
  معنای عدالت در شاهد به عنوان شرط قبول شهادت سید یزدی 1 259 14-آبان-1402, 21:32
آخرین ارسال: خیشه
  معنای جواز امر در روایات مهدی خسروبیگی 0 981 25-ارديبهشت-1399, 16:19
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  نکته علمی:  معنای حیات مستقر فطرس 0 2,343 15-بهمن-1396, 13:06
آخرین ارسال: فطرس

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان