26-دي-1396, 20:58
باید بین مفاد رفع مالایعلمون و رفع القلم عن الصبی تفکیک داد که اولی به لحاظ محذور تصویب رفع را در ناحیه تنجیز قرار میدهیم و لکن در رفع قلم عن الصبی به ظهور عنوان فعلی اش اخذ میکنیم و رفع را از فعلیت حکم میگیریم و لهذا در زمان قبل از بلوغ امری نیست
البته این اشکال به کسانی که غرض را کافی میدانند وارد نیست که هم چنان بعد از نبود امر فعلی لکن با فرض غرض امر نفسی از اول بوده است
البته این اشکال به کسانی که غرض را کافی میدانند وارد نیست که هم چنان بعد از نبود امر فعلی لکن با فرض غرض امر نفسی از اول بوده است