25-دي-1396, 19:17
(آخرین تغییر در ارسال: 25-دي-1396, 19:24 توسط میرزا رضا نائینی.)
میرزای قمی در مورد حجیت ظواهر میفرماید : مقصود بالافهام خطابات مشافهین اند و برای غیر مشافهین قراین موجود احتمال حذف شدنش بالا است پس در رسیدن و فهم این خطابات اجمال حاصل میشود وظهور مخدوش است –انسداد کبیر-
مرحوم آخوند: غیر مشافهین هم مقصود بالافهام اند و اگر هم نباشند ظهور کلام آن ها حجت است –تفکیک بین مقصود بالافهام بودن وحجیت ظواهر-
استاد اعلایی: مقصود بالافهام خطابات مشافهین اند و وظیفه بیان هر امام به غیر موجودین عصر خود معلوم نیست اما انسداد کبیر و اجمال در خطابات هم پذیرفته شده نیست بلکه با رسیدن به فضای صدور و نگریستن از دریچه مشافهین به کلام معصوم ، ظهور آن شکل گرفته و حجیت دارد –انسداد تبعیضی-
و همچنین تفاسیر علمی قرآن که خارج از فهم مخاطبین و مشافهین آن بوده حجیت ندارد البته منافات با حجیت فهم عمیق تر غیر مشافهین ندارد .
مرحوم آخوند: غیر مشافهین هم مقصود بالافهام اند و اگر هم نباشند ظهور کلام آن ها حجت است –تفکیک بین مقصود بالافهام بودن وحجیت ظواهر-
استاد اعلایی: مقصود بالافهام خطابات مشافهین اند و وظیفه بیان هر امام به غیر موجودین عصر خود معلوم نیست اما انسداد کبیر و اجمال در خطابات هم پذیرفته شده نیست بلکه با رسیدن به فضای صدور و نگریستن از دریچه مشافهین به کلام معصوم ، ظهور آن شکل گرفته و حجیت دارد –انسداد تبعیضی-
و همچنین تفاسیر علمی قرآن که خارج از فهم مخاطبین و مشافهین آن بوده حجیت ندارد البته منافات با حجیت فهم عمیق تر غیر مشافهین ندارد .