امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نکته علمی: تفکیک بین مقصودین بالافهام و حجیت ظواهر
#1
میرزای قمی در مورد حجیت ظواهر میفرماید : مقصود بالافهام خطابات مشافهین اند و برای غیر مشافهین قراین موجود احتمال حذف شدنش بالا است پس در رسیدن و فهم این خطابات اجمال حاصل میشود وظهور مخدوش است انسداد کبیر-
مرحوم آخوند: غیر مشافهین هم مقصود بالافهام اند و اگر هم نباشند ظهور کلام آن ها حجت است تفکیک بین مقصود بالافهام بودن وحجیت  ظواهر-
استاد اعلایی: مقصود بالافهام خطابات مشافهین اند و وظیفه بیان هر امام به غیر موجودین عصر خود معلوم نیست اما انسداد کبیر و اجمال در خطابات هم پذیرفته شده نیست بلکه با رسیدن به فضای صدور و نگریستن از دریچه مشافهین به کلام معصوم ، ظهور آن شکل گرفته و حجیت دارد انسداد تبعیضی-
و همچنین تفاسیر علمی قرآن که خارج از فهم مخاطبین و مشافهین آن بوده حجیت ندارد البته منافات با حجیت فهم عمیق تر غیر مشافهین ندارد .
پاسخ


پیام‌های این موضوع
تفکیک بین مقصودین بالافهام و حجیت ظواهر - توسط میرزا رضا نائینی - 25-دي-1396, 19:17

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  مناط حجیت خبر واحد و مباحث مرتبط با حجیت فتوایی میرزا رضا نائینی 0 2,368 31-فروردين-1397, 21:17
آخرین ارسال: میرزا رضا نائینی
  منشأ حجیت اصول عقلائی ، غلبه یا تعبد؟ میرزا رضا نائینی 0 2,639 21-اسفند-1396, 11:16
آخرین ارسال: میرزا رضا نائینی
  حجیت قطع حاصل از قیاس یا جادو 82036 2 5,477 28-آبان-1395, 18:18
آخرین ارسال: رضا اسکندری

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان