27-دي-1396, 20:43
(آخرین تغییر در ارسال: 27-دي-1396, 20:45 توسط حسین بن علی.)
مرحوم آخوند فرمودند که استصحاب در مجهولی التاریخ جاری نمی شود چون اتصال احراز نشده است
در تبیین این فقره دو تقریب اساسی وجود دارد
1 مرحوم نایینی:فاصله زمانی بین ساعت یقین و شک مانع از استصحاب است و اکر ساعت حادث دیگر ساعت سوم باشد بین متیقن و مشکوک فاصله افتاده است
2 مرحوم آقا ضیا: شبهه نقض یقین به یقین که به سبب علم اجمالی حاصل میشود مانع از جریان استصحاب است
با توجه به این دو تقریب، استصحاب معلوم التاریح نیز مبتلا به شبهه عدم احراز اتصال است چون اگر حادث مجهول قبل از معلوم محقق شده باشد، استصحاب عدم معلوم التاریخ در ظرف حادث دیگر مبتلا به فاصل شده است و احتمال این امر محقق شبهه عدم اتصال است
و این اشکال طبق هر دو تقریب بر مرحوم آخوند وارد است
در تبیین این فقره دو تقریب اساسی وجود دارد
1 مرحوم نایینی:فاصله زمانی بین ساعت یقین و شک مانع از استصحاب است و اکر ساعت حادث دیگر ساعت سوم باشد بین متیقن و مشکوک فاصله افتاده است
2 مرحوم آقا ضیا: شبهه نقض یقین به یقین که به سبب علم اجمالی حاصل میشود مانع از جریان استصحاب است
با توجه به این دو تقریب، استصحاب معلوم التاریح نیز مبتلا به شبهه عدم احراز اتصال است چون اگر حادث مجهول قبل از معلوم محقق شده باشد، استصحاب عدم معلوم التاریخ در ظرف حادث دیگر مبتلا به فاصل شده است و احتمال این امر محقق شبهه عدم اتصال است
و این اشکال طبق هر دو تقریب بر مرحوم آخوند وارد است