امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تناقض در کلام مرحوم آخوند در فرق بین معلوم التاریخ و مجهولی التاریخ
#3
احتمالا منظورتان این است که در صورت چهارم که اثر بر نفس عدم یک حادث در زمان حادث دیگر مترتب است، به همان بیانی که مرحوم آخوند در جایی که تاریخ هر دو حادث مجهول باشد فرمودند استصحاب جاری نیست باید در جایی که تاریخ یکی از دو حادث معلوم باشد و تاریخ دیگری مجهول باشد، استصحاب را در حادثی که تاریخش مجهول است جاری ندانند با اینکه ایشان می‌فرمایند استصحاب در آن حادث که تاریخش مجهول است جاری است.
و گرنه خود مرحوم آخوند فرموده اند در جایی که تاریخ یک حادث معلوم است و تاریخ دیگری مجهول است در آن حادث که تاریخش معلوم است استصحاب جاری نیست به همان بیان.
اما به نظر می رسد اشکال به مرحوم آخوند وارد نیست نه طبق بیان مرحوم نایینی و نه طبق بیان مرحوم عراقی. توضیح مطلب:
مثالی که بحث را در آن مطرح می‌کنم:
زمان اول: یقین به عدم ملاقات و عدم کریت
زمان دوم: احتمال حدوث ملاقات
زمان سوم: یقین به حدوث کریت
زمان چهارم: احتمال حدوث ملاقات
استصحاب عدم ملاقات تا زمان کریت (که زمان سوم است) بدون اشکال جاری است چون:
طبق بیان نایینی:
در زمان سوم که زمان جریان استصحاب است نقض یقین سابق به عدم ملاقات روشن نیست تا بیان مرحوم نایینی جاری باشد چرا که احتمال دارد ملاقات در زمان چهارم اتفاق افتاده باشد.

طبق بیان عراقی:
علم به انتقاض حالت سابقه عدم ملاقات در زمان سوم وجود ندارد.

فکر میکنم مطلبی هنوز مبهم مانده است و آن اینکه شبهه مصداقیه استصحاب (چه طبق بیان نایینی و چه طبق بیان مرحوم عراقی) این نیست که احتمال دارد خلاف حالت سابقه در این بین متخلل شده باشد چرا که روشن است در تمام موارد استصحاب چنین احتمالی وجود دارد.
بلکه منظور علم به نقض حالت سابقه و احتمال تخلل آن بین زمان یقین و شک است.
دقت در این مساله اشکال شما را حل خواهد کرد.
پاسخ
 سپاس شده توسط حسین بن علی


پیام‌های این موضوع
RE: تناقض در کلام مرحوم آخوند در فرق بین معلوم التاریخ و مجهولی التاریخ - توسط رضا اسکندری - 29-دي-1396, 23:28

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  نقد استشهادات مرحوم حرّ عاملی به آیات قرآن در مفهوم نداشتن قضیه شرطیه محمد خداپرست 0 12 25-ارديبهشت-1403, 19:31
آخرین ارسال: محمد خداپرست
  معنای فعلیّت حکم در کلام آخوند خراسانی و بیان لازمۀ آن محمد خداپرست 0 221 3-خرداد-1402, 09:22
آخرین ارسال: محمد خداپرست
  تبیین کلام محقق اصفهانی در کشف ملاک ومقتضی حکم در مجمع بنابرامتناع محمد خداپرست 1 195 20-ارديبهشت-1402, 07:30
آخرین ارسال: محمد خداپرست
  بیان و نقد کلام محقق اصفهانی در اعتبار قید مندوحه در مسئله اجتماع محمد خداپرست 0 187 24-اسفند-1401, 09:04
آخرین ارسال: محمد خداپرست
  نقد کلام محقق خوئی و صدر در تحریر محلّ نزاع مسئله اجتماع امر و نهی محمد خداپرست 0 212 13-اسفند-1401, 08:31
آخرین ارسال: محمد خداپرست
  تبیین کلام مرحوم آخوند درتصویر تخییر بین اقلّ و اکثر محمد خداپرست 0 227 24-آذر-1401, 22:01
آخرین ارسال: محمد خداپرست
  تهافت کلام مرحوم نایینی در انقلاب نسبت و اختصاص قرینیت عرفی به موارد تنافی ذاتی رضا اسکندری 2 795 20-دي-1400, 09:17
آخرین ارسال: رضا اسکندری
  کلام مرحوم اصفهانی در معانی متعدد ماده امر حسین بن علی 1 926 22-مهر-1399, 18:45
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  مرحوم بروجردی نیز امر را به معنای انشاء الزام دانسته، اما به بیانی دیگر حسین بن علی 0 640 24-شهريور-1399, 21:52
آخرین ارسال: حسین بن علی
  اشکالات مرحوم امام به عوارض ذاتی در تعریف موضع علم مهدی خسروبیگی 0 1,091 21-بهمن-1398, 22:08
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان