امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نکته علمی: استصحاب تکلیف مقدم است یا احتیاط ؟
#1
مرحوم آخوند  قید تعبدی را جزء تقسیمات ثانویه ای دانسته که در ناحیه جعل نمی آید چه در جعل اول چه بوسیله متمم جعل و چه در مجوع ادله لذا نمیتواند از برائت شرعیه استفاده کند چون در رفع مالایعلمون باید مرفوع جزء مجعولات باشد هم چنین برائت عقلیه نیزجاری نیست چون عدم البیان نیاز به احراز دارد که در صورت علم به اصل ثبوت تکلیف و شک در سقوط اصاله الاحتیاط حاکم است  

میرزا جواد تبریزی به این بیان اشکال دارند : که استصحاب بقاء تکلیف در مقام امتثال نه جعل در این جا جاری است و استصحاب مقدم بر اصاله الاشتغال است این استصحاب با استصحاب اشتغال متفاوت است

به عنوان دفاع از مرحوم آخوند میگوییم : شک ما در ناحیه سقوط مسبب از کیفیت ثبوت حکم است ودر فضای ثبوت نیز امکان اجرای برائت شرعیه نیست و همچنین برائت عقلیه هم بر اساس نظر آخوند جاری نیست چون انحلال راقبول ندارد پس باید قائل به تحصیل غرض و احتیاط شویم نه استصحاب
پاسخ
 سپاس شده توسط حسین .


پیام‌های این موضوع
استصحاب تکلیف مقدم است یا احتیاط ؟ - توسط میرزا رضا نائینی - 2-بهمن-1396, 21:27

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  مراد مرحوم اخوند از علت تامه بودن علم اجمالی و فعلی نشدن تکلیف به خاطر مشکل در معلوم خیشه 0 103 1-خرداد-1402, 19:19
آخرین ارسال: خیشه
  راه چهارم سقوط تکلیف در نظر آخوند و متاخرین میرزا رضا نائینی 1 2,700 2-ارديبهشت-1397, 11:11
آخرین ارسال: میرزا رضا نائینی
  شبهه جریان استصحاب در موضوعات در کلام مرحوم آخوند محیا 0 2,994 19-ارديبهشت-1395, 21:48
آخرین ارسال: محیا

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان