ارسالها: 17
موضوعها: 5
تاریخ عضویت: اسفند 1394
اعتبار:
0
سپاس ها 3
سپاس شده 2 بار در 2 ارسال
1.در توضیح محال بودن این قسم از وضع(وضع خاص موضوع له عام)مرحوم مظفر می فرمایند:الواضح لکل مفکر ان الخاص لیس من وجوه العام بل الامر بالعکس.این قسمت را توضیح دهید چگونه خاص از وجوه عام نیست ولی عام از وجوه خاص است.
ارسالها: 112
موضوعها: 17
تاریخ عضویت: مهر 1391
اعتبار:
2
سپاس ها 30
سپاس شده 35 بار در 29 ارسال
11-ارديبهشت-1395, 12:52
(آخرین تغییر در ارسال: 13-ارديبهشت-1395, 12:46 توسط عالم.)
جناب تسنیم سلام
خب مراد مرحوم مظفر این است که خاص با قید خاص بودن و ویژگیهای اختصاصی که موجب تشخص و خاص بودن او شده است نمی تواند نشانگر عام و تداعی کننده عام باشد لذا با تصور خاص، عام تصور نمی شود لذا وضعی برای او ممکن نیست، بخلاف عام که می تواند بیانگر خاص باشد یعنی با تصور عام به نحو اجمال افراد آن هم در ذهن تصور می شود،
نکته:
هر چند ممکن است کسی ادّعا کند که عام با قید عام بودن نمی تواند وجهی از وجوه خاص و بیانگر خاص باشد. مگر اینکه ویژگیهای عام بودن را ملغی نماییم......
ارسالها: 17
موضوعها: 5
تاریخ عضویت: اسفند 1394
اعتبار:
0
سپاس ها 3
سپاس شده 2 بار در 2 ارسال
با سلام گفته شما درست اما انگار متن کتاب عکس این گفته شما رو تایید می کنه خاص نمیتونه از وجوه عام باشه اما عام میتونه از وجوه خاص باشه.
ارسالها: 112
موضوعها: 17
تاریخ عضویت: مهر 1391
اعتبار:
2
سپاس ها 30
سپاس شده 35 بار در 29 ارسال
بنده هم عرض کردم کتاب می فرماید که خاص نمی تواند بیانگر و وجه عام باشد، دقت بفرمایید،
"هر چند ممکن است همین اشکال به وضع عام موضوع له خاص هم بشود."
ارسالها: 12
موضوعها: 2
تاریخ عضویت: ارديبهشت 1395
اعتبار:
0
سپاس ها 4
سپاس شده 3 بار در 3 ارسال
جناب تسنیم لطف می فرمایید بفرمایید کدام قسمت کتاب عکس بیان جناب عالم را می رساند؟
ارسالها: 17
موضوعها: 5
تاریخ عضویت: اسفند 1394
اعتبار:
0
سپاس ها 3
سپاس شده 2 بار در 2 ارسال
با سلام آقای سبحانی در محال بودن قسم چهارم وضع می فرمایند:خاص به خاطر تشخصش به یه سری خصوصیات نمیتونه قابلیت حکایت از عام را داشته باشه این خیلی قابل مفهوم و جای هیچ سوالی نیس.
اما مرحوم مظفر می فرمایند:فإن العام هو وجه من وجوه الخاص و جهة من جهاته.خواهشا همین جمله را توضیح دهید متوجه چرایی محال بودن شده ام.
ارسالها: 17
موضوعها: 5
تاریخ عضویت: اسفند 1394
اعتبار:
0
سپاس ها 3
سپاس شده 2 بار در 2 ارسال
با سلام و احترام خدمت همه کاربران.از اتفاق این سؤال هم برایم مطرح بود که جایگاه وضع وکاربرد آن دراستدلال مسائل فقهی چیست که به عنوان یکی از مسائل اصول قرار گرفته؟اما فکر کردم این را در سطوح بالاتر اصول خواهم فهمید.حالا اگه میشه لطف کنید توضیح دهید.
ارسالها: 112
موضوعها: 17
تاریخ عضویت: مهر 1391
اعتبار:
2
سپاس ها 30
سپاس شده 35 بار در 29 ارسال
مرحوم مظفر این جمله":فإن العام هو وجه من وجوه الخاص و جهة من جهاته." را در بیان امکان وضع عام موضوع له خاص آورده است نه برای بیان محالیّت.
ارسالها: 12
موضوعها: 2
تاریخ عضویت: ارديبهشت 1395
اعتبار:
0
سپاس ها 4
سپاس شده 3 بار در 3 ارسال
کابر بر محترم تسنیم1
کجای کلام مرحوم مظفر دال بر بیان محالیّت است که شما می فرمایید بنده متوجه وجه محال بودن آن نشده ام