ارسالها: 501
موضوعها: 243
تاریخ عضویت: فروردين 1397
اعتبار:
18
سپاس ها 1
سپاس شده 120 بار در 109 ارسال
مرحوم اخوند در بحث ماهیت وجوب تخییری یک بحثی به نام تخییر بین اقل و اکثر مطرح میکند مانند تخییر بین یک تسبیحه و یا سه تسبیحه و..... مرحوم نائینی و خویی اشکالی مطرح میکنند. انها میگویند: اگر اقل به شرط لا از زیاده اعتبار شده است که اقل و اکثر نیستند و متباینین هستند و خارج از محل بحث هستند و اگر لا بشرط اعتبار شده اند، اعتبار وجوب برای اکثر لغو است زیرا اقل لا بشرط است چه تنهایی بیاید و چه با اکثر بیاید باز هم واجب است و در هر صورت ایجاب اکثر لغو است. پس تخییر بین اقل و اکثر معقول نیست.
ارسالها: 501
موضوعها: 243
تاریخ عضویت: فروردين 1397
اعتبار:
18
سپاس ها 1
سپاس شده 120 بار در 109 ارسال
و علیک السلام.
اعتبار وجوب برای اکثر لغو است. زیرا علی ای حال اقل محصل غرض است. منظور از علی ای حال این است که چه اکثر واجب باشد و چه نباشد. بنا بر این وقتی که اقل مطلقا محصل غرض است دیگر ایجاب اکثر لغو است. چرا که فرض این است اقل و اکثر هر دو محصل غرض هستند. مثلا یک تسبیحه محصل غرض هست پس دیگر ایجاب اکثر لغو است. باید دقت شود که برای اتیان اکثر، اقل هم اتیان میشود. این نکته لغویت اکثر را پر رنگتر میکند.
ارسالها: 501
موضوعها: 243
تاریخ عضویت: فروردين 1397
اعتبار:
18
سپاس ها 1
سپاس شده 120 بار در 109 ارسال
بحث مفسده نیست. اشکال مرحوم نائینی و مرحوم خویی این است: برای امتثال اکثر باید از مرز اقل گذشت و چون فرض این است که اقل هم محصل غرض است هیچ موقع نوبت به ایجاب اکثر نمیرسد. مثلا همین که یک تسبیحه خواند دیگر امر به اکثر از بین میرود چون غرض حاصل شد.
ارسالها: 501
موضوعها: 243
تاریخ عضویت: فروردين 1397
اعتبار:
18
سپاس ها 1
سپاس شده 120 بار در 109 ارسال
جواب از اقای شهاب الدین این است: اولا اینکه تعجب میکنید و میگویید هیچ مانع عقلی نیست!!!! گفته میشود که از شما تعجب میشود که این قدر ادعای وضوح میکنید. وجدانا لا اقل شبهه هست اگر نگوییم اشکال وجود دارد ثانیا مصحلت تسهیل را مرحوم اصفهانی مطرح میکند که جوابهایی از ایشان داده شده است. رجوع کنید.
اما جواب از اقای خسرو: فرض بحث عمومیت دارد و شامل جایی که یک غرض یا چند غرض وجود دارد میشود و خود مرحوم آخوند تصریح کرده است که اقل و اکثر در جایی که چند غرض وجود دارد یا یک غرض مطرح است و اشکالی که مطرح میشود هم در هر دوم مقام مطرح شده است. رجوع کنید کفایه.
ارسالها: 1,035
موضوعها: 431
تاریخ عضویت: دي 1396
اعتبار:
17
سپاس ها 502
سپاس شده 199 بار در 173 ارسال
27-آذر-1399, 22:15
(آخرین تغییر در ارسال: 27-آذر-1399, 22:22 توسط مسعود عطار منش.)
تحلیل وجوب تخییری بین اقل و اکثر به این نحو است که یا فقط یک تسبیحه بخوان یا اگر خواستی بیتشر بخوانی و دومی را خواندی باید سومی را هم بخوانی.
مثال نقصی عرفی اش اینست که شما مثلا والدین خود را برای مهمانی شب یلدا به خانه خودتان دعوت میکنی و به عیال میگویید مراقب باش یا بردارانم را دعوت نکنی یا اکر یکی را دعوت کردی باید بقیه را هم دعوت کنی تا کسی ناراحت نشود.
اما جواب حلی از بیان آقای خویی رحمه الله:
ایشان دو شق مطرح کردند که یا لابشرط است یا بشرط لا و فرمودند اگر لا بشرط باشد وجوب اکتر لغو است ولی این لغویت ناتمام است چون اگر وجوب تسبیحه واحده لا بشرط از مازاد باشد دو حالت دارد یا شما دومین تسبیحه را می آوری یا نمی آوری که بر فرص اتیان دومی شارع می تواند بکوید بعد از اتیان دومی بشرط شی نسبت به سومی هستم حالا به هر غرصی که خودش میداند مثلا می تواند غرضش به فرد تعلق گرفته باشد که شاید شاهد روایی هم داشته باشد که می فرماید خدا فرد است و فرد را دوست دارد.