22-اسفند-1396, 09:10
بسم الله الحمن الرحیم
به نظر بنده مبنای جناب مرحوم اصفهانی صحیح میباشد یعنی عقوبت مقوم حرمت هست یعنی هر حرامی عقوبتی دارد صرف نظر از اینکه مولا آن را اعمال بکند یا نه!
اگرچه شکل و نمونه های عقوبت و میزان آن به تناسب آن حرام یا اراده مولا مختلف میباشد لذا هر حرامی عقوبتی دارد ولو اینکه عقوبت آن تنها اخم و خشم مولا باشد
همین تعبیر " عیب و سر افکندگی" که در کلام استاد هست برای تحقق عقوبت کافی است لازم نیست عقوبت حتما چوبه دار باشد و آتش جهنم و ...
به نظر بنده مبنای جناب مرحوم اصفهانی صحیح میباشد یعنی عقوبت مقوم حرمت هست یعنی هر حرامی عقوبتی دارد صرف نظر از اینکه مولا آن را اعمال بکند یا نه!
اگرچه شکل و نمونه های عقوبت و میزان آن به تناسب آن حرام یا اراده مولا مختلف میباشد لذا هر حرامی عقوبتی دارد ولو اینکه عقوبت آن تنها اخم و خشم مولا باشد
همین تعبیر " عیب و سر افکندگی" که در کلام استاد هست برای تحقق عقوبت کافی است لازم نیست عقوبت حتما چوبه دار باشد و آتش جهنم و ...