13-اسفند-1391, 01:19
(12-اسفند-1391, 22:59)رضازاده نوشته: بررسی اجمالی ادلهٔ دلالت «لا ینبغی» بر حرمتاستاد هم قبول دارند که درلغت معنی کراهت هم ذکر شده است واینکه درروایات به معنی کراهت به کار رفته است اما نکته این است که این مواردی که درروایات ذکر کردیدصرف استعمال است.درروایات لایجوز و صیغه نهی هم که میگویند ظهور درحرمت دارد،به معنی کراهت به کار رفته است.این دلیل نمیشود که ظهور درحرمت نداشته باشد.روایات بسیاری است که صیغه نهی است اما کراهت از ان استفاده میشود بااینکه برخی گفته اند ظهور در حرمت دارد.
بسم الله الرحمن الرحیم
با تشکر از مطلبی که درج فرمودهاید. اگر امکان دارد دلیل حضرت استاد را برای این نکته که «لا ینبغی» دال بر حرمت است را ذکر بفرمایید.
اگر دلیل ایشان تمسک به قول لغویان است که در کتب لغت عباراتی وجود دارد که از آن معنای اعم از حرمت فهمیده میشود.
همچنین اگر دلیل این استظهار استعمالاتی است که در روایات آمده است، این دلیل نیز مخدوش به نظر میرسد زیرا در روایات موارد بسیاری وجود دارد که «لا ینبغی» مسلماً برای کراهت به کار رفته است نه برای حرمت.
دلیل استاد فهم زرارة است که از کلام حضرت حرمت برایش متبادر شد وسوال از دلیل تحریم پرسیدند.استاد میفرمایند این صحیحة نشان میدهد که درعرف آن زمان ظهور درحرمت داشته است.
البته به نظر میرسد این اشکال وجود دارد که شاید زراره نیز توسط قرینه ای حرمت رااستفاده کرده باشد.