18-اسفند-1391, 11:40
(آخرین تغییر در ارسال: 22-اسفند-1391, 10:37 توسط سید محمود فریمانه.)
بسم الله الرحمن الرحیم
اصلا بحث مقصود بالافهام بودن یا نبودن درست نیست، بلکه مراد فهمیدن ظهور لفظ است در عرفی در معنائی واین ارتباطی به مقصود بالافهام بودن یا نبودن ندارد.
اما اینکه در روایت زراره از لاینبغی تحریم فهمید ومدرک آن را از امام پرسید وامام علیه السلام اشکال نکرد، شاید بخاطر این بوده که لا ینبغی در اعم استعمال می شود ولی اتفاقا در آن مورد مراد حرمت بوده، وشان امام نیست که زراره را توبیخ کند که از کجا فهمیدی مراد من حرمت بود یا کی من گفتم حرام است، در این موردی که اتفاقا مقصود امام حرمت بود که شبیه مجادله می شد، لذا لا ینبغی ظهوری در حرمت پیدا نمی کند. (علاوه شاید مطالبی بین امام وشاگرد خصوصی اش زراره بوده که قبلا بحث حرمت مطرح شده ولذا الآن که امام با لا ینبغی حکم را مطرح کرد زراره از لا ینبغی حرمت نفهمید بلکه به انطباق لا ینبغی بر حرمت در این مورد یقین داشت بخاطر آن قرینه خارجیه.)
اصلا بحث مقصود بالافهام بودن یا نبودن درست نیست، بلکه مراد فهمیدن ظهور لفظ است در عرفی در معنائی واین ارتباطی به مقصود بالافهام بودن یا نبودن ندارد.
اما اینکه در روایت زراره از لاینبغی تحریم فهمید ومدرک آن را از امام پرسید وامام علیه السلام اشکال نکرد، شاید بخاطر این بوده که لا ینبغی در اعم استعمال می شود ولی اتفاقا در آن مورد مراد حرمت بوده، وشان امام نیست که زراره را توبیخ کند که از کجا فهمیدی مراد من حرمت بود یا کی من گفتم حرام است، در این موردی که اتفاقا مقصود امام حرمت بود که شبیه مجادله می شد، لذا لا ینبغی ظهوری در حرمت پیدا نمی کند. (علاوه شاید مطالبی بین امام وشاگرد خصوصی اش زراره بوده که قبلا بحث حرمت مطرح شده ولذا الآن که امام با لا ینبغی حکم را مطرح کرد زراره از لا ینبغی حرمت نفهمید بلکه به انطباق لا ینبغی بر حرمت در این مورد یقین داشت بخاطر آن قرینه خارجیه.)