امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نکته علمی: مدرک اصاله عدم تقیه
#4
دو مطلب
1.اول باید اصل عدم تقیه منقح شود تا ببینیم سیره نسبت به آن ساکت است یا مستنکر. اگر مراد از اصل عدم تقیه این است که با وجود احتمال این که متکلم قصد بیان حکم واقعی را ندارد، کلام او حمل بر این می شود که بیانگر حکم واقعی است، در این صورت به نظر می رسد که سیره ساکت نیست بلکه استنکار دارد.یعنی اگر احتمال این که متکلم به صدد بیان حکم واقعی نیست زیاد باشد سیره استنکار دارد از این که تعبدا کلام او حمل بر بیان حکم واقعی شود.
2.اما مطلبی که هست این است که اصلا این حدیث ظاهرا به صدد اثبات اصل عد تقیه به معنایی که گذشت نیست. تعبیر این است که یسعهم ان یاخذوا بما یقول، یعنی اصلا بحث حمل بر بیان حکم واقعی نیست بل بحث معذوریت است و نسبت به این معنی چه بسا بگوییم سیره استنکار ندارد اگرچه باز هم محل تامل است
پاسخ
 سپاس شده توسط مسعود عطار منش


پیام‌های این موضوع
مدرک اصاله عدم تقیه - توسط مسعود عطار منش - 15-فروردين-1397, 11:22
RE: مدرک اصاله عدم تقیه - توسط محمود رفاهی فرد - 8-ارديبهشت-1397, 11:07
RE: مدرک اصاله عدم تقیه - توسط فقه جواهری - 9-ارديبهشت-1397, 15:02
RE: مدرک اصاله عدم تقیه - توسط محمود رفاهی فرد - 17-ارديبهشت-1397, 14:08
RE: مدرک اصاله عدم تقیه - توسط محمود رفاهی فرد - 20-ارديبهشت-1397, 09:25

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  نکته علمی:  تحلیل اصاله البیان یا اصل در مقام بیان بودن مسعود عطار منش 0 1,987 4-دي-1397, 08:49
آخرین ارسال: مسعود عطار منش

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان